De top bij het Duitse Focus is de Izalco Max, daaronder valt de Izalco en daar weer onder vinden we de Cayo. Die ondertussen -we spreken van 2005 tot op heden-geëvolueerd is van Cayo naar Cayo Evo. Een prima racer die we terugzagen bij de renners van Milram en Katusha tijdens etappes over ‘rottig’ terrein. En de Cayo Evo sierde ondermeer de cover van FIETS 4.

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Technisch gezien scoort de 2014 Cayo Evo prima: een gewicht van minder dan 1000 gram voor het frame en zo’n 350 gram voor de voorvork is mooi. De torsiestijfheid valt volgens onze metingen ook nog eens ruim boven de 100 Nm uit. Prima. En toch…voor 2015 heeft Focus de Cayo aangepakt.

 

0Twee frames met vier opties. ? Dit is de ‘schuld’ van de schijfrem. Focus zet deze (nog) niet in bij de Izalco Max, maar nu dus wel bij de Cayo. En Focus gelooft ook ‘heilig’ in de ontwikkeling van de schijfremmen. Vandaar dat er twee frames zijn ontwikkeld: een voor schijfremmen en een voor standaard remmen. Tevens zijn beide frames middels een aan de voorzijde van de balhoofdbuis gemonteerde ‘ HT Plug’ -zie foto- om te bouwen naar elektronische dan wel mechanische groepen.

6Focus geeft een gewicht van 860 gram (!) op voor het standaard frame en 880 gram voor het disc frame. Uiteraard is ook de voorvork anders: de ‘disc’ versie weegt net 380 gram, 30 gram meer dan de gewone vork. We konden zowel met een Cayo met Force 22 rijden als met een Cayo met Force 22 en Hydro remmen. Met 160 mm schijven , DT Swiss wielen met de RAT steekassen, 25 mm banden en Fi:zi’k delen. De eerste weegt 6,90 kilo, de andere 7,15 kilo. Dat is licht voor een zogenaamd ‘light weight mid-level carbon’ racer!

 

3Hoe beviel dat! Prima! Maar…  In FIETS 8 zul je een eerste test van de Cayo kunnen vinden. Er zijn vijf maten: 48, 51, 54, 57 en 60 en er zullen verschillende uitvoeringen komen vanaf pakweg 1599 tot 3599 euro en van Shimano 105 tot Dura-Ace.  En er komt een los frame. De eerste modellen zullen deze zomer al verkrijgbaar zijn. www.focus-bikes.com