- Voorderailleur, €38, 88 gram
- Mechanische shifters, €223,-, 332 gram per set
- Achterderailleur, €52 (kort), €64 (WiFli), 180 gram (kort), 191 gram (Wifli)
- Crankstel, €171 (GXP), €194 (BB30), 844 gram (GXP), 860 gram (BB30)
- Remmen, €76, 300 gram per set
- Cassette, €61 tot €68, 11-26 (260 gram), 11-28 (271 gram), 11-32 (310 gram)
- Ketting PC1130, €26, 259 gram
- Hydraulische velgremset, €297 per wiel, 422 gram per wiel (shifter, rem, remleiding)
- Hydraulische schijfremset, €341 per wiel (shifter, caliper, remleiding), 493 gram per wiel
- Centerline remschijf, €39-88gram (140mm), €49-112 gram (160mm)
SRAM Rival 22
Edwin Haan
25 juni 2014
SRAM heeft de Rival groepset flink onder handen genomen. De groep is een soort alleskunner geworden. Voor asfalt en modder, dus weg en cyclo. De ergonomie is verbeterd, het uiterlijk ziet er met de ice-grey en zwarte kleurcombi gesoigneerd uit en de remmen zijn geschikt gemaakt voor 28mm banden. Je kunt kiezen voor HydroR velgremmen of voor schijfremmen. Beiden dus hydraulisch! De ’22’ in Rival 22 slaat op het aantal versnellingen. Met 2 bladen voor en 11 kransjes achter, allemaal bruikbaar, dus 22 echte versnellingen. Met de optionele WiFli 11-32 cassette moet je overal boven kunnen komen, dan heb je wel de bijpassende Mid-cage achterderailleur nodig. De rem-/schakelhendels hebben dezelfde ergonomische vormen als de SRAM Red topgroep. Schakelen gaat natuurlijk nog steeds met het bekende DoubleTap systeem, dat heeft zich in de afgelopen jaren afdoende bewezen.Het crankstel is leverbaar in 165, 167,5, 170, 172,5 en 175 mm lengte, met GPX, Pressfit, BB30 en PressFit 30 bracket.De onderdelen op een rij:
Edwin Haan
25 juni 2014
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan