In FIETS 12 staat een doorgetest van de Apex Onyx met Shimano R785 hydraulische remmen en Di2. We hebben zelf met de fiets gereden en uitgeleend aan twee testers. We kregen een volledig verslag van Theo Dekkers, leermeester bij de Innovam. Hier volgt zijn relaas.

‘In mei geleverd bij Michel . Direct de fiets aangepast met ander zadel, andere stuurpen en blad voor. Enthousiast gestart, maar tijdens de eerste rit kwam naar voren dat de achterrem niet naar behoren functioneerde. Hij voelde erg sponsig aan en het kost niet veel moeite de hendel zover in te trekken dat deze tegen het stuur aan kwam. Opletten dat bij het remmen je vingers niet klem komen te zitten tussen hendel en stuurbocht. Rem achter is ook niet echt geruisloos, vooral op het moment dat je bijna stil staat. Afspraak gemaakt om de fiets terug te brengen naar de leverancier om dit probleem op te lossen.

 

() Fiets is weggebracht en kwam enkele weken later terug. De rem achter was ontlucht en er waren nieuwe remblokken gemonteerd. Eerste testrit was hoopgevend, maar dat was van korte duur. Rem bleef erg luidruchtig en na een paar ritten kon de remhendel weer veel te ver ingetrokken worden. Bij controle bleek het koppelstuk in de leiding van de achterrem remvloeistof te lekken. Het geheel gedemonteerd en vastgesteld dat de leiding maar net vastgeklemd heeft gezeten omdat men een verkeerd olive set (Y8H 298020) gebruikt heeft. Voor dit remsysteem heet men het Y8H 29830 of Y8H 298040 set nodig waar de leiding wat meer geleiding heeft en verder in het koppelstuk past. Shimano hierover gebeld, maar deze was niet leverbaar voor november 2014. Bij eerste montagesets is er een passend olive set bijgeleverd, maar het lukte mij niet om die te bemachtigen. Heb toen besloten om het olive set Y8H 29820 op een nette en veilige manier aan te passen en het geheel zo weer te monteren. Vooral bij het ontluchten waarbij het blokje tussen de remzuigers in de remklauw zat voelde de remhendel prima hard aan. Remblokken en schijf achter waren naar mijn mening vet o.i.d. De beste oplossing zou zijn om een nieuwe schijf en remblokken te monteren. Omdat ik deze niet voorhanden had heb ik het geheel omgewisseld. Dus schijf en blokken van voor naar achter en van achter naar voor. Niet super, maar fiets was nu goed te gebruiken. Vraag mij af of het nodig is om deze koppelstukken in de leiding te monteren. Het is een redelijk gewicht en ze kunnen makkelijk gaan rammelen. Het geheel verdient ook geen schoonheidsprijs. Laat de remleiding van voor doorlopen naar achter. Maak hem daar op maat en monteer hem aan de klauw. (Zoals we ook zien bij MTB modellen) Zou ook de constructie van de klauw achter aanpassen zodat hij zo gemonteerd kan worden dat je meer ruimte hebt tussen schoen en remklauw. Ook de remleidingen rammelde bij slecht wegdek in/tegen het frame. Positief is wel dat de schakelgroep perfect functioneert. Hier is eigenlijk niets op aan te merken. Zou wel het kabeltje wat aan de batterij gemonteerd zit wat stugger en dikker maken, zodat bij het afstellen van het zadel deze niet klem komt tussen frame en zadelpen. Het de- en monteren van de remgreepcovers zou ook wat eenvoudiger moeten. Bij het demonteren moet je er erg opletten dat de klem-lipjes niet van de cover scheuren. Monteren is ook een tijdrovende bezigheid. Gebruik bij het monteren wat zuurvrije vaseline op die pas/klem lipjes zodat ze makkelijker in de opening schuiven. Komt de uitstraling van de groep wel ten goede als deze covers netjes en strak gemonteerd zijn. () De wielen van deze fiets zijn in verhouding erg zwaar. Lichtere monteren zou een grote vooruitgang betekenen. Zou ook graag zien, dat het frame helemaal aangepast wordt aan de te monteren groep. In dit geval dus de Di2 groep. Verschrikkelijk om grote doorvoergaten in het frame te zien, waar maar een klein kabeltje doorheen loopt. Afdichten met rubbers is ook een slecht alternatief. Michel heeft in totaal ongeveer 1500 km gefietst. Zelf kom ik aan ongeveer 400 km’.