Hoe licht kun je een crosser bouwen? Rob Meeuwessen uit Goirle bewijst dat je met een beetje ‘pijn’ en moeite je fiets ruim onder de zes kilo kan krijgen… Lees, kijk en verwonder je over de Crux-S-Works!

 

Hieronder de volledige buildlist, de fiets is de afgelopen maanden ondanks het gewicht nog steeds prima bruikbaar in het veld. Ofwel: er werd (en wordt) nog volop mee gecrost.

 

Volledige lijst:

 

Frame: Specialized Crux S-works 2013 frameset
Crankset: Specialized Sworks crankarms, carbon spider en Raceface 40t NW kettingwiel
Cassette: Sram Red 11-25
Bottom Bracket: BB30
Voorderailleur: –
Achterderailleur: Sram red, alluminium bouten, fibrelyte backplate, Massi carbon derailleurwieltjes
Shifters: rechts, sram red standaard, links, Sram S900 ss hendel, Zonder hoods
ketting: KMC SL X10
Remmen: Avid shorty ultimate, op maat gemaakte remblokhouders, Paul’s Moonlights verbindingen
Stuur: Zipp contour SL classic, 4cm ingekort
Stuurpen: Syntace F199

Expander: homemade
Stuurlint: Katoentape gebruikt voor hockeysticks. Zeer licht, veel grip
Zadelpent: AX-lightness europa
Zadelpenklem: Yuniper, aangepast met kabelhanger
Zadel: Specialized S-works Toupe aangepast (88gram)
Pedalen: Ritchey paradigm V5
Wielen: AX-lightness SRC
Tubes: Dugast
Kabels: Alligator Ilink & Powercords binnenkabel
Extra’s: Homemade kabelhangers zowel voor als achter.

Totaal gewicht: 5.92kg