We testten de Canyon Ultimate CF SL 8.0, een fiets waar de renners van Katusha op koersen. De racer is voor Canyon de vervanger van de CF.

Bijna wereldkampioen werd die in 2013. De Spanjaard Joaquim Rodriquez. En met hem ook Canyon. Nu restte slechts het podium. Maar gelukkig was de Spanjaard ‘overall’ wel de beste over 2013. Dat dan weer wel. De renners van Katusha – daar maakt Rodriquez deel van uit– rijden ook nu nog met twee modellen van Canyon: de Aeroad CF– de fiets van Kristoff– en de Ultimate CF SLX. En ook Movistar is overgestapt op Canyon. De SLX werd vlak voor de Tour de France van 2012 geïntroduceerd ter vervanging van de oude CF. De kabels lopen geheel door het frame, een oversized bracket zonder schroefdraad, Di2 compatible. En de achterzijde is net iets slanker evenals de balhoofdpartij. Voorin een nieuwe rechte ‘full carbon’ voorvork.

SL

Maar het gaat hier toch niet om de SLX? Nee, om de SL. Optisch is er geen verschil te bespeuren tussen de SL met de X en de SL zonder de X. Beide types komen uit dezelfde mal. Canyon brengt de SL vooral als definitieve vervanging van de ‘oude’ CF die tot en met modeljaar 2013 nog gewoon leverbaar was. Overigens: er staat dit jaar een nieuwe Ultimate SLX ‘op stapel’. Naar alle waarschijnlijkheid wordt deze vlak voor de Tour geïntroduceerd. Of en wanneer die te koop gaat zijn is nog onduidelijk.

7

Canyon brengt de SL in zo’n zeven uitvoeringen vanaf 1599 voor de versie met 105 tot 2899 voor een SL met Ultegra Di2. De 8.0 kost 1999 euro. Een los frame 1199 euro. De goedkoopste SLX kost dan zo’n 100 euro meer. Wat is het verschil tussen een SL en een SLX? Ongeveer 100 gram. En ongeveer tien % minder stijf. Maar dan nog scoort ook deze Canyon scoort uitstekend op de meetbank. Een los frame weegt 1000 gram, de voorvork 330 gram, de torsiestijfheid is 114 Nm. De 8.0 is afgemonteerd met Campagnolo Athena 11-speed, Mavic, Fi’zi:k en eigen Canyon stuur en stuurpen.

Verschil

Wat voel je als ‘doorsnee’ fietser nu werkelijk van het verschil met de SLX? Eerlijk gezegd: we konden geen verschil ontdekken. Ok, compleet weegt een SLX net minder, maar dan nog: de 8.0 weegt in een maat L 7300 gram. Het lage gewicht is een feest om mee te rijden. Wendbaar, makkelijk een gaatje in te sturen en als je echt moet aanzetten dan volgt de SL al je inspanningen. Een heerlijke fiets. Comfortabel ook. En goed geprijsd. Campagnolo moet je liggen. We gaan geen reclame maken, maar we raden je toch echt aan om ‘het’ eens te proberen. Schakelen gaat trefzeker en met veel gevoel. Daarnaast geeft de Italiaanse afmontage deze Duitse fiets net een extra ‘+’ mee.

H28

Wat wel anders is: het H28 Road AL stuur uit eigen huis. Daar moet je echt even aan wennen. De ronding vooral. Die lijkt op die van een Ritchey –maar is toch net wat anders. Kun je er niet aan wennen dan kun je eventueel altijd nog een ander ‘standaard’ stuur monteren. Bij de stuurpen is dat lastiger; die is over-oversized en alleen de stuurpennen van Canyon (en Giant) passen. Maar eerlijk gezegd zijn dit details. Prima racer. Te koop alleen via www.canyon.com en in XS tot en met XXXL.

Tekst Menno Grootjans, fotografie Remco Veurink