Hoe komt een wielerploeg van haar oude spullen af? Door te verkopen. Vaak gaan zaken als fietsen, bidonnen, kleding en accessoires naar opkopers. De mannen van LottoNL-Jumbo deden het dit jaar anders: ze organiseerden een verkoopdag op 23 november.. Voor ons -dat wil zeggen: voor de niet professionele liefhebber.

FB

Een oproep op facebook leverde een paar honderd reacties op. Je moest je persoonlijk aanmelden en dan kreeg je een ‘timeslot’; je had dan een uur de tijd om rond te neuzen in het Service Course in Den Bosch. Adres? Dat geven we niet. Logisch; er is meer dan voldoende ‘waar’ … De ‘service course’ is de thuisbasis van de ploeg. Daar hebben alle coureurs een eigen ‘station’ waar de wedstrijdfiets en twee reservefietsen, een tijdritfiets en de outfit bij elkaar staan. Als ze naar een koers gaan gaat dit mee met de vrachtwagen. Thuis hebben de mannen nog een trainingsfiets. En natuurlijk hun eigen schoenen.

Jumbo

Voor 2019 blijft LottoNL-Jumbo op Bianchi rijden -maar er verandert toch het een en ander. Kleding wordt Agu, de naam is straks ‘Jumbo’ en waarschijnlijk gaat zeker een gedeelte van de mannen op de XR4 Disc koersen. Dus werden er een twintigtal racers (Oltre XR2 en -4 en Specialissima) uit 2017 en 2018 te koop; allen afgemonteerd met Dura-Ace (Di2) en FSA delen. En met de naamstikkers van de coureurs! Compleet geleverd, wel zonder tube wielen, maar met trainingswielen.  De prijzen? Die werden niet gecommuniceerd. Maar laten we zeggen: voor minder dan de helft van een nieuwe koop je een ‘fiets van de ploeg’. Er waren ook zaken te koop als zadels, sturen, bidonhouders en natuurlijk heel veel kleding. Voor ‘black friday’prijzen! Kniestukken voor 15 euro, een FSA alu stuur (nieuw) vijftig euro en een gloednieuwe Vision Metron 5D cockpit voor 250 euro. Kleding: wel heel veel maatje S…

Presentatie

Naast de spulletjes was er ook de gelegenheid om naar de CEO Richard Plugge te luisteren: hij gaf een korte uitleg over hoe de ploeg werkt. Mede daarom was deze verkoopdag niet 100 % gericht op ‘verkoop’. Het was ook een mooie gelegenheid om eens bij de Service Course binnen te geraken; dat lukt normaal echt nooit. Mooi initiatief. De spullen die overblijven? De kleding zal waarschijnlijk toch nog verkocht worden aan een grote partij en voor wie nog een proffiets wil: je kunt altijd contact opnemen. Er staan er nog paar hele mooie te wachten. ( o ja: we scoorden een gloednieuwe ‘oldtimer’: een San Marco Regale. Voor 25 euro)