Cannondale? Is een Amerikaans merk. Maar de fietsen die in Nederland en België rondrijden hebben een onmiskenbaar Nederlands tintje. ‘Ze’ worden namelijk in Nederland geproduceerd. We kregen de kans een kijkje te nemen.In Oldenzaal om precies te zijn. Waarom Oldenzaal? Omdat deze stad vlak bij Duitsland ligt. En dat land is een groot afzetgebied. Daarnaast is daar nog volop ruimte en zijn de afstanden tot bijvoorbeeld de havens overzichtelijk. De frames en voorvorken worden trouwens niet in Nederland geproduceerd, maar in het Verre Oosten. In Nederland worden de fietsen samengesteld. Dat zijn racefietsen, MTB’s en E-Bikes. Daarnaast herbergt de vestiging in Oldenzaal ook producten van GT, Sugoi en Fabric. Die vallen net als Cannondale onder Dorel Sports. 5100 vierkante meter hebben ze in Oldenzaal, 110 tot 130 man aan het werk en elke dag vertrekken er fietsen. Eerst naar een groot magazijn in s’Heerenberg en daar vandaan Europa in. Er zijn zo’n 1500 dealers in Europa.
22 tot 25 minuten Per dag worden er zo’n 300 fietsen gemaakt, ongeveer 60.000 stuks per jaar. Dat vereist een vrij minutieuze planning. Zo worden de wielen gemaakt bij Neocycle in zuid-Limburg. De wielen komen met binnen- en buitenband compleet naar Oldenzaal. Normaal gesproken staan er voor drie dagen wielen op voorraad. Dat zijn er dus zo’n 900 voorwielen en 900 achterwielen. De frames worden voorbereid middels een quality control en daarna wordt de voorvork gemonteerd –nadat die op lengte is gemaakt. Lagers in het bracket en daarna wordt een fiets puntsgewijs opgebouwd. Er is een lijn waar alleen sturen gemaakt worden, een lijn waar zaken als derailleurs en remmen gemonteerd worden. Doordat er steeds meer frames zijn waar de kabels binnendoor lopen is een mix van juiste montage en handigheid een vereiste. Als je er gaat werken kom je doorgaans eerst bij de afdeling inpakken terecht en daarna kun je opschuiven mits je in een team past. 22 tot 25 minuten per fiets. Fietsen met hydraulische remmen gaan deels afgemonteerd naar de dealers die ze verder klaar maken voor gebruik.
E-BikeDe E-Bikes van Cannondale gebruiken twee type middenmotoren: Bosch en Steps van Shimano. De E-Bikes met Bosch worden in Oldenzaal geproduceerd –en daar ook getest en ingesteld voordat ze naar de dealers vervoerd worden. De modellen met Steps worden compleet in het Verre Oosten geproduceerd en vanaf daar vervoerd. Dat kost veel meer tijd trouwens: minimaal zes weken voordat zo’n fiets per boot in Europa arriveert. Een e-bike heeft ook een andere doos nodig: groter en steviger aangezien zo’n fiets al snel 25 kilo weegt. Dat is toch ruim twee keer zo veel als een Supersix Evo.
SchijfremmenDe reden dat we er waren: de drie Nederlandse renners van Cannondale-Garmin bezochten de vestiging, hadden een ‘meet and greet’ met de medewerkers en er was een rit met dealers en pers. Tom Jelte Slagter, Dylan van Baarle en Sebastian Langeveld. We praatten ook nog even over de techniek. Hoewel de mannen nog weinig ervaring hebben met schijfremmen, ‘een ritje met een Synapse in het voorjaar’, beweerde Sebastian dat binnen 3 jaar het hele peloton met schijfremmen koerst. Eigenlijk net als met Di2’. Dat er nog een lange weg te gaan is realiseren de mannen zich ook ‘niet alle ploegen zijn klaar voor schijfremmen’. Lichte fietsen? ‘Die van ons mogen echt wel minder dan 6 kilo wegen. Je merkt het echt wel als je twee kilo minder omhoog moet nemen’ volgens Langeveld. Mooi is dat een standaard Supersix Evo al ruim minder dan 6,8 kilo weegt…