In de winter kan het rap gaan met je remblokjes, zeker als het nat is. Dan komt het moment dat je je remblokjes moet vervangen. Je kan het door de fietsenmaker laten doen, maar het is een vrij eenvoudig klusje dat je ook zelf kan klaren. Maar hoe? We zetten het voor je op een rijtje. We gaan daarbij uit van traditionele remhoef, niet van directmountremmen.

Slijtage

De meeste remblokjes hebben een streepje op de bovenkant als teken van uiterste slijtage. Verder wegslijten dan die streep is niet de bedoeling. Zit je op de grens van wat je blokje nog aan kan, dan is het tijd voor vervanging. Maar hoe doe je dat?

Bekijk voordat je aan de slag gaat een aantal zaken.

  1. Check of je wiel goed in je vork zit.
  2. Grijpen je remblokken symmetrisch aan op je velgrand? Met andere woorden: raken beide blokjes de velg tegelijkertijd als je je rem in knijpt? Is dat niet zo, dan kan je met een steeksleutel je remhoef in zijn geheel wat naar links of rechts bijstellen met de moer die vlak achter de remhoeven zit.
  3. Check of je je remkabel niet te ver hebt aangedraaid, want met nieuwe (dikkere) remblokken heb je wel wat ruimte nodig. Draai het afstelboutje zo dat je remhoef wijder komt te staan.

Montage

Het ligt aan het soort en type remblokje dat je op je fiets gemonteerd hebt zitten. De goedkoopste varianten zijn rubber blokjes die direct in de remhoef gemonteerd zijn, de meer gangbare types bestaan uit een remschoen en het daadwerkelijke blokje.

Heb je de goedkopere remmetjes? Dan is het een kwestie van het complete remblokje eraf schroeven en een nieuwe erop. Bij de blokjes met een metalen schoen kan je het remblok eruit schuiven. Bij Shimano-blokken moet je daarvoor eerst met een kleine inbussleutel het boutje uit het remschoentje schroeven. Het kan, zeker als je niet de beste poetser van de wereld bent, best even lastig zijn om de oude blokken uit de remschoenen te schuiven.

Heb je de oude blokken eraf, dan is het tijd voor de nieuwe. Op de blokjes staat aangegeven wat de voorkant is en of ze aan de linker- dan wel rechterzijde bevestigd moeten worden.

Afstellen

Vervolgens is het een kwestie van goed afstellen. Het remblokje moet namelijk over zijn gehele lengte gelijkmatig aangrijpen op de velgrand. Een trucje om dit goed voor elkaar te krijgen is om bij het positioneren van je remblok je rem iets in te knijpen zodat je remblok tegen de velg aankomt. Zo kan je heel precies de positie van het blokje bepalen. Draai hiervoor wel de remschoenen een beetje los zodat je ze kan bewegen.

Let op dat het blokje alleen op het vlakke deel van de velgrand aangrijpt, houdt ongeveer een millimeter ruimte tot de bovenkant. Anders slijt het blokje over de rand en zal je op een bepaald moment met je remblokje je band raken. Staan de blokken goed? Draai ze dan stevig aan met een inbussleutel.

Pas indien nodig nog de afstelling van je remkabel aan. Dit kan met het stelboutje, maar beter is het om je kabel even los te maken, met de hand je remblokjes tegen je velg aan te duwen, de kabel aan te trekken en met de inbus weer vast te maken.