Ook wij hebben een archief. Deels op papier, deels op een harde schijf. En we hebben ook nog CD’s en USB-sticks. En dan duikt er soms een stick op met oud materiaal. Altijd leuk, zo aan het eind van het jaar om eens terug te blikken. En dan niet naar 2015, maar verder terug.

Gazelle. Bij veel raceliefhebbers is het nog steeds Een Naam. En dat terwijl het bedrijf uit Dieren al een aantal jaar geen racefietsen meer maakt. 2011 was het laatste jaar. We gaan het hier niet hebben over de aloude Champion Mondial modellen, maar  over de laatste jaren. Nee, geen allesomvattend overzicht, wel een paar opvallende modellen waar we mee gewerkt hebben.

Op deze eerste foto zien we een alu Gazelle S(pecial) P(roducts) R(acing). Stevig aluminium, met carbon achtertrein en voorvork. Met dit frame reden de renners van Piels een aantal jaar. De eerste fiets is afgemonteerd met een eerste versie van 10-speed SRAM Force waar we de Marmotte mee hebben gereden in 2006. Foto 2 toont het frontje van de Gazelle Silhouet: een carbon monococque model uit 2011.

 


Foto 3 en 4 zijn stalen Reynolds 531 ‘Special’ modellen. Staal, oversized, 1 1/8 inch balhoofdstel en standaard met stalen voorvork -of een carbon model.

Op foto 5 laat Peter Cijs, jarenlang de man van de race bij Gazelle, een jubileumuitvoering van een ‘Champion Mondial’ Reynolds RVS frame zien. Dit model is wel geintroduceerd, maar uiteindelijk nooit op de markt gekomen.

Ook onderstaand model is nooit op de markt gekomen, maar we waren er destijds best over te spreken. Puur voor het plezier citeren we nog even van een oude artikeltje dat we wijdden aan deze Gazelle.

“Eerst de heerlijk nostalgische ‘TVM’ groene kleur! Gazelle lakt haar frames gewoon in Dieren en daardoor is elk design mogelijk. En onder de lak? Het frame heeft de kabels binnendoor: zowel de derailleurkabels als de achterremkabel. Het bracket is een BB 30 model zonder schroefdraad natuurlijk. Middels een adapter zal er zeker ook plaats zijn voor andere crankstellen als alleen maar SRAM of FSA. De achterbrug is licht gebogen, de ‘wishbone’ achtervork is ‘gespleten’, de maat van de zadelpen is 31.6 mm. De balhoofdbuis is lekker oversized met een 1 1.5 inch onderlager.

Het frame scoort op de testbank van Gazelle bijna twee keer zo goed als het gaat om torsiestijfheid in vergelijking met het enige carbon ‘Silhouet’ frame dat Gazelle nu voert. Op de Veluwe hadden we dan ook het gevoel van een lekker strakke ‘koers’ fiets. 6,45 Kilo weegt de fiets compleet met SRAM Red, 3T delen, DT Swiss carbon wielset en GP 4000 banden. In vergelijking met de Silhouet is deze nieuweling een stuk agressiever; de racer kan zo de criteriums in! Hij voelt net een stuk directer aan dan de Silhouet.

Of de fiets ook zo precies gevoerd gaat worden was nog niet geheel duidelijk; daarvoor moeten we de najaarsbeurzen afwachten! Maar deze Gazelle is nu al een goede reden om straks naar de Bike Motion af te reizen. Wat we al weten is dat het frame zeker niet heel extreem geprijsd gaat worden. De Silhouet kost nu € 1499,- voor een frameset, de nieuweling zal ook rond dit bedrag in de winkel te koop zijn. Wordt vervolgd. www.gazelle-sport.nl.”

Helaas is dat ‘wordt vervolgd’ nooit werkelijkheid geworden. Deze racer is zonder naam een vroege dood gestorven. En de website is inmiddels uit de lucht…