De begin dit jaar geïntroduceerde Rose X-Lite racefiets is ontworpen om een balans te vinden tussen een laag gewicht, aerodynamica, integratie en comfort.

Bovenstaande schreven we ook al bij de review van de velgrem-versie eerder dit jaar. De oude X-Lite is flink onder handen genomen: slanke buizen, de staande buis is zelfs aero . De balhoofdbuis heeft daarvoor ook wat profiel gekregen en de achtervork is lager aangezet. De bovenbuis loopt behoorlijk af, waardoor de ronde 27,2 millimeter zadelpen flink uitsteekt.  De zadelpen zet je van via een geïntegreerde zadelpenklem. De X-Lite is er in twee uitvoeringen, een extra lichte ‘6’ en een ‘4’. En van beide modellen zijn er versies met velgremmen en schijfremmen.

Deze X-Lite 4 is de Disc-uitvoering met gloednieuwe 105 7020-groep, Ritchey, Continental, Selle Italia en DT Swiss. Met de flat mount-remklauwen en de nieuwe Dual Control-shifters. Die zijn er in twee uitvoeringen; R7020 en R7025. De eerste is voor gewone velgremmen, de laatste voor de nieuwe schijfremmen. De 7025 is een versie voor kleine handen. De shifters staan iets meer naar buiten en wat dichter bij het stuur. Zo kun je met kleinere handen toch goed bij de grepen, zonder dat ze snel tegen de stuurbocht aankomen. De slag is ook wat korter. Standaard is de fiets met 7020-shifters uitgerust, de onze met 7025. Nu hebben we geen kleine handen, maar dat wil niet zeggen dat we opgekropt zaten op de hoods. Het voelt net wat anders dan de oude, veel grotere 105-shifters (ter vergelijking: de nieuwe zijn 1,5 centimeter korter en 1 centimeter smaller) en neigt veel meer naar die van Ultegra 8070-shifters.

Na een paar kilometer merk je trouwens niet eens dat je met schijfremmen rondrijdt. Wat blijft hangen zijn de heerlijke rijeigenschappen. Stijf maar ook vooral comfortabel. En voor een racer met 105 met schijven is de X-Lite 4 gewoon licht. De toevoeging van schijven zorgt ervoor dat je met een luxe opstapper – want dat is een carbon racer met 105 nu eenmaal –klaar bent voor de toekomst.