Uit onderzoek van de Technische Universiteit van Eindhoven, KU Leuven en de Universiteit van Luik blijkt dat een motorrijder pal achter een tijdrijder de luchtweerstand van de renner tot bijna 9% vermindert, zo schrijft de TU van Eindhoven op hun site. De onderzoekers adviseren de UCI om de minimale afstand van de motoren op de renners te vergroten tot 20 of 30 meter.
Tijdwinst door motorrijder
Door middel van computersimulaties en windtunnelmetingen met schaalmodellen van een tijdrijder en motorrijder berekenden de onderzoekers dat een motor op korte afstand (0.25 meter) achter een renner de luchtweerstand vermindert tot 9%. Bij drie motoren loopt dat zelfs op tot 14%. Bij een korte tijdrit zoals in Apeldoorn met de Giro kan dat zelfs seconden tijdwinst opleveren. Bij langere tijdritten kan dit oplopen tot tientallen seconden.
De onderzoekers roepen op om de regels van de UCI aan te passen. Op dit moment moeten de motorrijders minimaal 10 meter achter de renners rijden, maar dit moet vergroot worden tot 30 meter om zo een eerlijkere wedstrijd te krijgen.
Het volledige artikel is op de
site te zien.