Wielrenners dalen veel sneller door pas vlak voor een bocht hard in de remmen te knijpen. Het klinkt best logisch, maar nu is het ook wetenschappelijk bewezen. In de nabij toekomst wil men zelfs een fiets bouwen waarop met een rood en groen knopje wordt aangegeven of je moet remmen of niet om zo tijdwinst te boeken, zegt Arend Schwab van het fietslab van TU Delft op Kennislink.nl.

Sneller dalen

Schwab werkt samen met wielerploeg Giant-Alpecin en bouwde met collega’s een meetfiets om na te gaan hoe je het beste daalt. Je zou sneller dalen door te leunen in de bochten of een bepaalde lijn te kiezen, maar dat zijn aannames. “Wij wilden meten wat daadwerkelijk het verschil maakt. We hebben daarvoor kleine sensoren tot onze beschikking die van alles en nog wat meten. Dat is het mooie van onze tijd en de ontwikkeling van de micro-elektronica,” legt Schwab uit.

Op een speciale meetfiets werd er gedaald van La Plagne (de berg waar Michael Boogerd in de Tour zegevierde). Na grondig onderzoek bleek dat laat renners die laat en krachtig remden het snelst daalden. “Dat ligt misschien voor de hand, maar we hebben het nu daadwerkelijk vastgesteld met dit onderzoek. Het is niet gebaseerd op verhalen of door alleen maar te kijken, maar op data die wij verzamelden tijdens de rit.”

Het hele artikel is te vinden op de site van Kennislink.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=Tsf1M9Krgmw]