Maarten is zijn blauwe trui kwijt geraakt. Aan een oudgediende: Damiano Cunego. Coureur van Nippo-Vini Fantini. Hij rijdt met de De Rosa SK Pininfarina. Deze fiets hebben we getest in FIETS 2 van dit jaar. Een deel uit de test…

De Rosa SK Pininfarina

…Het frame is van oversized composiet, met rechte bovenbuis, speciaal laag aangezette staande vork met een soort ‘vin’, speciale driehoekige zadelpen die met een interne ‘wedge’ vastzit. Mag dit? Ja, de SK is UCI goedgekeurd (NSK-RD 42198). Verder een licht gebogen liggende achtervork en oversized monobox bracket met BB30 passing. De derailleurkabels lopen binnendoor en verdwijnen net achter de stuurpen de bovenbuis in –waarna ze met een bochtje de onderbuis ingaan. De voorvork is een ‘full carbon’ model met twee maten lagers en sluit nauw aan. De glanzende lak van onze SK is een ‘nero rosso fuocco’: een mix van zwart, rood en diepgrijs. Het frame is licht, 1150 gram in een maat 56, en in de stijfheidsmetingen toonde de SK geen zwakheden. Zeker niet voor een aero frame. O ja: de SK is er in acht maten en vijf kleuren….

Onze testfiets was afgemonteerd met Campagnolo Super Record, Campa Bora Ultra wielen met 23 mm Vittoria Open Corsa CX banden, Deda en Selle Italia. Hoort hier Campagnolo op? De echte Italo liefhebber zal hier volmondig ‘si’ op zeggen. Wij ook wel, maar er kwamen natuurlijk wel ‘Italiaanse toestanden’ boven. Benieuwd naar de hele test? Bestel dan het nummer via tijdschriftnu.nl.