Vorige week schreven we een artikel over de proloog van de Giro. We concludeerden daar dan Tom Dumoulin een hele goede prestatie had geleverd. Hij trapte daar een vermogen van 484 Watt, hetgeen overeen komt met een Anaeroob Drempel Vermogen (ADV) van 6.05 Watt/kg. We berekenden toen ook de ADV van Vincenzo Nibali (5.99 Watt/kg) en Alejandro Valverdi (6.30 Watt/kg). Op basis van deze gegevens zou Valverde in de bergen het sterkst moeten zijn en lijkt hij ook een belangrijke kandidaat voor de eindoverwinning.

Hoe hoog is de cdA van de profrenners?

Bij onze berekeningen hadden we vorige week aangenomen dat alle toppers met een optimale cdA-waarde van 0.22 m2 gereden hadden. Een van de lezers van Fiets.nl (Klein Verzet) reageerde dat niet alle toprijders dezelfde cdA zullen hebben en hij suggereerde om de data-base van cyclingpowerlab te gebruiken (http://www.cyclingpowerlab.com/CyclingAerodynamics.aspx). Die data-base is gebaseerd op een formule waarin rekening gehouden wordt met de lengte en het gewicht van de renner. Voor dit artikel hebben we deze tip overgenomen en de data-base gebruikt.

Het parcours en de omstandigheden

Zoals de lezers wel zullen weten, is de tijdrit letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Het regende, met als gevolg vele valpartijen. Vele renners hebben ook flink in de remmen moeten knijpen in de bochten en met name in de afdalingen. De omstandigheden waren hierdoor ook zeker niet gelijk voor alle renners, waardoor het een beetje een loterij werd.

Uit de beschikbare informatie over het parcours en de weersomstandigheden hebben we de volgende condities ingevoerd in onze calculator van www.hetgeheimvanwielrennen.nl

 

Schermafbeelding 2016-05-16 om 14.33.21

De start lag op 540 meter boven zeeniveau en de finish op 307 meter, zodat het parcours 133 meter daalde, dus over 40.5 km met een gemiddelde helling van -0.3%

De gegevens van de renners en de berekeningen

Zoals bekend werd de tijdrit verrassend gewonnen door de Sloveen Primiz Roglic, die overigens het geluk had om over een droger wegdek te kunnen rijden. We hebben de resultaten van Roglic en een aantal andere prominenten doorgerekend. De onderstaande tabel geeft van deze renners de eindtijd, de snelheid, het gewicht en de cdA-waarde (uit de data-base) en het door ons berekende vermogen en de ADV.

Schermafbeelding 2016-05-16 om 14.33.57

Wat kunnen we hieruit voor conclusies trekken?

De belangrijkste conclusies liggen voor de hand:

1. Het berekende vermogen en de ADV van alle renners is veel te laag. De verklaring hiervoor is uiteraard dat vrijwel alle renners niet voluit hebben kunnen rijden en veel in de remmen hebben moeten knijpen. Als voorbeeld zien we dat de prestatie van Tom Dumoulin slechts overeenkwam met een ADV van 5.26 Watt/kg, dus veel lager dan de 6.05 Watt/kg van de proloog. Hetzelfde geldt voor Nibali en Valverde.

2. Roglic heeft geluk gehad dat hij op een droog wegdek heeft kunnen rijden, waardoor hij zijn potentieel wel heeft kunnen realiseren. Zijn ADV van 5.9 Watt/kg ligt dicht bij de waarden van Dumoulin en Nibali bij de proloog en de prestaties van andere toppers tijdens een tijdrit.

Hoewel de berekeningen op een nat wegdek wel een stuk minder nauwkeurig zijn, kunnen we toch nog wel een aantal andere fenomenen waarnemen. Om dat duidelijk te maken, hebben we 3 onderstaande grafieken gemaakt van de resultaten van de prominenten, namelijk van de snelheid, het vermogen en de ADV. De grafiek van het vermogen laat duidelijk zien dat de ‘zware jongens’ als Cancellara en Jungels (die volgens de data-base ook een hogere cdA hebben) veel meer Watts hebben moeten trappen dan de winnaar Roglic. Opvallend aan de grafiek van de ADV zijn de relatieve topprestaties van Roglic en Brambila. Met name die van Brambila is opvallend omdat hij ook in de regen heeft gereden. Kennelijk geeft de roze trui een Italiaan toch ook magische krachten!

Schermafbeelding 2016-05-16 om 14.34.40

Schermafbeelding 2016-05-16 om 14.35.26

Schermafbeelding 2016-05-16 om 14.35.59

Wat betekent dit voor de kansen op de eindoverwinning?

Tja, het lijkt moeilijk om op basis van deze regentijdrit een uitspraak te doen. De omstandigheden waren te ongelijk en ook zal niet iedere renner evenveel risico hebben willen nemen in de bochten en de afdalingen. Voor de eindoverwinning lijkt Nibali gezien zijn prestaties in het verleden en de kracht van zijn ploeg nog steeds de meest serieuze kandidaat. Brambila en Jungels staan er goed voor en hebben in de regentijdrit prima gepresteerd, maar zullen het toch wel zwaar krijgen in de 3e week. Valverde lijkt in goede vorm en lijkt de belangrijkste uitdager van Nibali. Van de Nederlanders is Steven Kruijswijk momenteel de vaandeldrager, Tom Dumoulin zal zich wel gaan focussen op Rio. Wij hopen dat Steven kan gaan knokken met Brambila en Jungels om een podiumplek, hij lijkt er klaar voor!

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl.

Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen