De Alpe d’Huez is – zeker in Nederland – de beroemdste wielerberg. Alpe d’Huez was 27 keer finishplaats in de Tour de France. De beklimming begint in het dorp Le Bourg d’Oisans op 744 meter boven de zeespiegel. De finish in Alpe d’Huez ligt op 1815 meter. Er worden dus 1071 hoogtemeters overbrugd. De lengte van de eigenlijke klim is 13,2 km, maar meestal wordt de tijd gemeten vanaf de vlakke aanloop, waardoor de totale afstand 14,45 km is. Het hellingspercentage op de klim is 8,1%, inclusief de aanloop is dit gemiddeld 7,41%.

De klim telt 21 officieel genummerde haarspeldbochten. In elke bocht is een bord met de vermelding van één of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez, waaronder Hennie Kuiper, Joop Zoetemelk en Peter Winnen. Deze mannen wonnen zelfs ieder tweemaal.

De mythische uitstraling van de klim zorgt steeds voor veel publiek langs het traject, waaronder vele Nederlanders op de berg om de wielrenners aan te moedigen.

Wij hebben de Alpe d’Huez in ons hele boek als inspirerend voorbeeld gebruikt en gaan in dit artikel eens rekenen aan de prestaties van de top 10 van de snelste tijden uit de Tour de France. We waren nieuwsgierig hoe hoog de ADV bij deze records geweest is en vroegen ons af of Pantani en de andere toppers onder de maximale grens van 6,4 Watt/kg gebleven zijn? Deze waarde houden wij vooralsnog aan als de maximale waarde voor het menselijk vermogen.

De top 10 van de snelste beklimmingen

We hebben de officiële lijst van de top 10 van de snelste beklimmingen als basis genomen, zie de tabel. Zoals bekend is Pantani de recordhouder met een tijd van 37 minuten en 35 seconden. Helaas is inmiddels bekend dat zowel Pantani als alle andere renners uit de top 10 op enig moment in hun carrière doping gebruikt hebben. Dat plaatst hun prestaties natuurlijk wel in een ander daglicht.

gvw alp3

 

De berekeningen van de ADV van de top 10

We hebben met ons programma een volledige berekening gemaakt van de prestaties van de top 10, dus inclusief:

  1. Alle onderdelen van de wielrenvergelijking, dus de rolweerstand, de luchtweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand.
  2. De beide aspecten van de ijlere lucht op de Alpe d’Huez, dus zowel de lagere dichtheid van de lucht als het mindere prestatievermogen door de lagere VO2 max
  3. Een correctie voor het feit dat de beklimming minder dan 1 uur duurt, waardoor het specifieke vermogen groter kan zijn dan de ADV (die immers voor 1 uur geldt)

Zoals je in de tabel kunt zien, hebben we met uit de gerealiseerde snelheid en het gewicht van de renner eerst het werkelijk gerealiseerde vermogen uitgerekend. Vervolgens hebben we deze omgerekend naar het vermogen op zeeniveau en tenslotte naar de ADV.

Het resultaat is heel duidelijk: alle rijders uit de top 10 hadden ADV waardes (op zeeniveau) op of boven de 6,4 Watt/kg. Volgens onze analyse hebben alle rijders dus de grens van het (‘schone’) menselijk prestatievermogen overschreden. Het ligt voor de hand dat dit het effect van doping zal zijn. Als we de maximale ADV van Pantani (6,85) delen door de grens van 6,4, zou je kunnen concluderen dat het effect van de doping minimaal 8% is geweest (100*(6,85/6,4-1)).

gvw alp2

gvw alp1

Je kunt het effect van alle aspecten op je eigen prestaties berekenen met onze calculators op www.hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen. Het is ook verkrijgbaar als ebook.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen