Een populaire upgrade bij veel fietsers is een wielset. Niet vreemd, in de standaard afmontage zien we dat wielen vaak een sluitpost zijn. Je kunt dus ‘eenvoudig’ de rijeigenschappen van je fiets verbeteren. Wij testten de Qurano 46 wielen, een exclusief setje met de prijsstelling – 1950 euro- en het materiaalgebruik.

Achtergrond
Vittoria verbaasde ons enigszins door naast banden ook wielen op markt te brengen. Het Italiaanse bedrijf ziet met deze stap vooral een voordeel om beide producten nog beter op elkaar af te stemmen. Er is een complete lijn met aluminium en carbon modellen. Vittoria wil zich onder andere onderscheiden door een hoog serviceniveau. Zo zijn alle wielen voorzien van een unieke code die je online dient te registeren voor extra garantie. Daarnaast verzorgt importeur Rutteman de technische service. Het streven is om binnen een week eventuele problemen op te lossen. Goed geregeld dus.

VIT_SWITCH_ROADSpecificaties
De Qurano 46 wielset weegt 1583 gram. Met 1510 gram als opgave, net iets meer dus. Vreemd genoeg geven fabrikanten altijd het gewicht exclusief snelspanners op. Met snelsluiters komen we uit op 1705 gram. Voor de velgen kozen de Italianen voor het voorwiel een 42 millimeter hoge variant en achter een 46 millimeter model. Zo is er geprobeerd een compromis tussen aerodynamica en een niet al te nerveus stuurgedrag bij stevige wind te zorgen. De velg is 24,5 millimeter breed en intern is deze 17 millimeter. Het velgprofiel heeft een zogenaamd Speedlock ontwerp. Zo is de rand waar de hieldraad van de band in de velg zit aan 1 zijde een fractie lager. Dit moet de montage van een tubelessband verbeteren. Het profiel is bol van vorm maar niet zo extreem als bijvoorbeeld de modellen van Zipp. Voor het voorwiel zijn er 16 aero spaken radiaal geplaatst. Achter zitten er 21 in. De spaken komen uit de fabriek van Sapim. Voor de naven pakte Vittoria er de techniek van een ander Italiaaans bedrijf bij: Marchisio. Uniek aan de achternaaf is het concept om je gemonteerde body er zonder gereedschap af te pakken. Een extra body koop je er voor 60 euro bij. Zo kun je zonder gereedschap of met beperkte technische kennis je cassette wisselen. De naven zijn voorzien van industrielagers die lekker soepel draaien. Standaard komt de set met een set goede wieltassen, ventielverlengers en remblokken.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=TsEvgshm99U[/youtube]

Vittoria (5)Praktijk
Qua afwerking ziet het er erg verzorgt uit. De belettering is trendy en ook de styling is consequent bij alle onderdelen doorgevoerd. Op de velgen zitten de stickers erop ‘gebakken’, verwijderen kan dus niet. Pluspunt: ze zijn niet erg aanwezig zodat het in veel fietsen past. In onze wielenmeetbank valt op dat de zijdelingse stijfheid van het voorwiel behoorlijk hoog is. In de praktijk merkten we dit door het erg strakke, zelfs een tikkeltje nerveuze gedrag. Vooral op minder strak asfalt. Het achterwiel scoort goed met dank aan de hogere flens en de spaken die asymmetrisch in de velg zitten. Stevig remmen gaf geen problemen, je voelt dat de velgen goed vlak en recht zijn. Ze bijten dus niet, wat kan zorgen voor een  grote warmte impact. De remblokken slijten bij erg stevig remmen in vergelijking met standaard modellen voor aluminium velgen meer. Maar niet te overmatig, naar onze mening. Nog hardere blokken werkt negatief op de remwerking en levensduur van de velg. Je moet ook harder in de remmen knijpen om te vertragen. In de regen is het helemaal opletten met een langere remweg in vergelijking met een alu remrand! Stevig aanzetten voelt erg effectief en ook niet onbelangrijk: je hoort de wind licht zoeven door de wielen.. Wij testten de wielen trouwens met Vittoria Rubino Speed vouwbanden die zich erg makkelijk lieten monteren.

Samenvattend
Als nieuwkomer weet Vittoria ons alvast te overtuigen qua rijeigenschappen en dankzij een strakke afwerking. Puntje van aandacht is de behoorlijke stijfheid van het voorwiel. Op ruw wegdek voelt dit eerder nerveus aan of je kunt het omschrijven als een snelheidssensatie. Met de prijsstelling zet Vittoria de set hoog in de markt. Vergelijkbaar met Fulcrum en Mavic en goedkoper in vergelijking met Zipp.

+ looks en algehele afwerking
+ tubeless geschikt
– voorwiel kan nerveus aanvoelen

De Qurano lijn bestaat voor de volledigheid uit de volgende modellen:
Qurano 60 set 60 mm wielen € 2100
Qurano 46 set 42/46 mm € 1950
Qurano 30 set 28/30 mm €1850

Meer informatie: www.vittoria.com