Campagnolo Zonda DB
Edwin Haan
13 juli 2016
Campagnolo liet ons in het voorjaar al zien dat ze bezig zijn met schijfremmen. De remklauwen en hendels zitten er aan te komen, maar zijn er nog niet. Wel laat Campa nu haar eerste wielset speciaal voor schijfremmen zien, de Zonda DB. Die DB staat uiteraard voor Disc Brake. Er komen 2 versies, voor het ISO 6-bolt systeem en het centerlock systeem.Waar de Italiaanse fabrikant ons vorige week al liet kennismaken met de vernieuwde velgrem versie van de Zonda (https://www.fiets.nl/2016/07/08/campagnolo-zonda-c17-wielset/) , is het nu dus tijd voor een schijfremset. Volgens Campagnolo komt er meer bij kijken dan alleen een remschijf op een bestaande wielset monteren. De naaf veranderd en dus ook de spaaklengte en de hoeken waarin de spaken naar de velg staan. Met een remschijf wordt het voorwiel plots asymmetrisch. Om een kwaliteitswiel te ontwikkelen moest de Zonda DB dus van de grond af aan opnieuw ontwikkeld worden. Om het wiel perfect te krijgen is er voor gekozen om ook de velg asymmetrisch te maken, waarbij al het overtollige materiaal is weggeslepen. Zo blijft het gewicht laag, en krijg je een lekker reactief wielsetje. Het velgbed heeft geen gaten (net als bij de ‘gewone’ Zonda’s), het spaakpatroon is zowel voor- als achter in het gepatenteerde G3 spaakpatroon. In beide wielen kom je 21 spaken tegen. De naven zijn van aluminium en ook aangepast op de niet-symmetrische naven. Daarnaast is zorg besteed aan de andere remkrachten die met een remschijf optreden. De krachten komen nu namelijk van 1 kant (de schijfkant), waar bij traditionele velgremmen de remkrachten volkomen symmetrisch zijn.De voornaaf is geschikt voor zowel steekas als quick release. Ook achter kun je thru axles en QR gebruiken om het wiel te fixeren. Voor die laatste is zelfs een nieuwe quick release ontwikkeld.
Edwin Haan
13 juli 2016
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan