We waren op 10 en 11 juli in Treviso vanwege de introductie van de Pinarello 2017 modellen. En om daar mee te kunnen doen met de La Pina Gran Fondo. We waren ook in de gelegenheid om kort de vestiging van Pinarello te bezoeken. Dat deden we natuurlijk graag.

100 % Italia

DSC03889 (Medium)Pinarello is een 100 % Italiaans merk. Een met een lange, lange historie. In 1952 kwam de Italiaan Giovanni Pinarello (1922-2014) voor een groot dilemma te staan. Nadat de Italiaan zijn plek voor de Giro d’Italia moest af geven aan een andere coureur, werd hem 100.000 Italiaanse lire aangeboden door zijn sponsor Bottecchia om een eigen fietsen fabriek op te starten. Hiervoor moest hij echter wel het wielrennen, opgeven. Tussen 1952 en 1960 begon Pinarello met het maken van zijn eigen fietsen, deze werden door hem gepromoot bij kleine lokale teams. Met het hoogtepunt in 1957 wanneer voor het eerst een lokaal team met een Pinarello fiets mee doet aan de nationale competitie, het team met deze eer was het Italiaanse la Padovani. Na nog vele andere kleine teams gesponsord te hebben, was er in 1960 voor het eerst een professioneel team dat Pinarelo als sponsor hadden. En toen waren ze vertrokken. Mannen als Grewal, van der Velde, Ullrich en natuurlijk Indurain reden met Pinarello. En ook nu nog: Sky koerst met Pinarello.

Fausto

Het is nog steeds een familiebedrijf. Op dit moment zwaait Fausto Pinarello de scepter. En hij is echt bekend: hij fietst zelf, hij is redelijk flamboyant en is echt het visitekaartje van Pinarello -mensen willen ook gewoon graag met hem op de foto! Fietsen worden er nog steeds gemaakt in Villorba, een voorstad van Treviso. Dat wil zeggen: ze worden daar gemonteerd. En vooral gelakt. Geen mega vestiging, maar eerder een grote hal, meer niet. Met vooral  een grote spuiterij. De duurste frames -de Dogma en de Gan- worden door Pinarello in Italië gelakt, de goedkopere modellen in de fabriek in het Verre Oosten. Frames zelf worden er al lang niet meer gemaakt. Er staan nog wel draaibanken en er zijn laskappen te zien, maar er wordt vooral gecheckt en voorbereidingen getroffen voor het lakken. De spuitschema’s hangen boven de werkbanken. Er is een ook afdeling waar de fietsen worden afgemonteerd. Pinarello levert zowel complete fietsen als frames. Custom spuitwerk? Dat gaat via het ‘My Way’ principe. Je kunt via de website je eigen design samen stellen. In principe levert Pinarello alleen de Dogma in een custom kleur. http://www.pinarello.com