De Domane is al eerder door een Fiets-redacteur getest, maar ook Léon van Bon wilde de Trek Domane SLR 8 graag uitproberen. Voor Fiets 11 trok hij de stoute schoenen aan en ging hij op pad. Hieronder lees je een preview van zijn verhaal.

Trek Domane

Zijn voorganger beviel mij destijds prima, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Ik mag de fiets zelf ophalen bij Trek in Harderwijk. Trots laat Trek’s Martin Sneeuw de fiets zien. Ik ken het frame natuurlijk al van de voorjaarsklassiekers, toen de mannen van Trek-Segafredo er op reden. Maar om hem zelf in handen te hebben, is toch weer anders.

Robuuster

Smaken verschillen, maar ik vind hem er niet mooier op geworden. Hij oogt wat robuuster en de buizen lopen iets meer gebogen. De verstelbare IsoSpeed decoupler aan de zitbuis is bepaald niet fraai. Het functionele aspect heeft hier duidelijk de boventoon gevoerd. Het balhoofd is ook wat forser door de nieuwe tweede IsoSpeed decoupler. Deze is echter wel mooi weggewerkt. Als je het niet weet, is hij totaal niet te zien. Misschien lijkt het alsof ik de fiets lelijk vind, maar dat is dus niet het geval. Het blijft een mooie fiets om te zien. De voorvork vind ik er ook op vooruitgegaan. De pat ligt wat meer in lijn met de as van de vork, in plaats van ver daarachter.

Cancellara reed in het voorjaar met het nieuwe frame, maar vreemd genoeg wel met de oude vork… Het oude type lijkt meer schokken op te kunnen vangen. Of hij de IsoSpeed decoupler in het balhoofd niet voldoende vond o zonder dit systeem reed, zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Gelikt

Ik heb een zwart-blauwe Project One Trek Domane SLR 8 tot mijn beschikking. Project One wil bij de Amerikaanse firma zeggen dat je onder andere de kleuren zelf kunt kiezen. De hoogglans kleuren ogen chic. Het frame heeft de Pro Endurance (H1) geometrie, waardoor je meer in een racehouding zit. Er is gekozen voor de 700-series OCLV, het lichtste en sterkste carbon dat Trek voert. De a-symmetrische zitbuis en achtervork laten zien dat de ruimtes benut zijn om maximale stijfheid te genereren. De afwerking is van een hoog niveau. De kabeldoorvoeren zien er strak uit en zitten op plaatsen waarover is nagedacht. Het lakwerk ziet er eveneens top uit. Handig is ook de Duo-trap op de achtervork, waarmee je via ANT+ of Bluetooth je trapfrequentie en/of snelheid kunt opmeten.

De fiets is afgemonteerd met de mechanische Shimano Dura-Ace 9000 met direct mount-remmen. Een verbetering ten opzichte van de ‘oude’ Domane, waarbij gekozen was voor de traditionele remmen. De overige onderdelen zijn allemaal van het huismerk Bontrager. Het ziet er allemaal gelikt uit. Het carbon stuur is verrijkt met IsoCore, dat trillingen met 20% zou moeten dempen. Het Montrose Pro Carbon racezadel ziet er ook al strak uit. De coole Aaelus 5D3 TLR wielen met zijn hoge velgen en zijn sierlijke naven maken het geheel toch weer tot een vette fiets. Wel laten de decals op de velg los. Er zitten 25 millimeter banden op. Het frame biedt ruimte voor 30 millimeter, maar bij Bontrager hebben ze maximaal 28 millimeter banden.

Meer lees je in de nieuwe Fiets.