Maurizio Fondriest is net als Giovanni Battaglin een oud-coureur. Wereldkampioen in 1988 en winnaar van Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik en de Waalse Pijl. En net als veel andere profs ging Fondriest na zijn actieve carrière in fietsen. Eerst zelfstandig, en sinds 2006 is Fondriest een onderdeel van Cicli Esperia: een grote fabrikant van vooral stadsfietsen. De TF2 heeft een modern carbon aero monocoque frame, licht aflopende bovenbuis, laag aangezette achtervork, monobrox bracket, aero staande buis, remkabel door de bovenbuis en interne derailleurkabels – alleen deze fiets heeft een Ultegra Di2-groep. En een eigen platte zadelpen plus een nauw aansluitende voorvork met twee maten lagers. Naast de Ultegra-groep, FSA-delen en Scope R5C carbon wielset zijn er direct mount-remmen. Niet onder het bracket, maar gewoon op de staande achtervork, de beste locatie voor optimale remkracht. Compleet weegt de Italiaan 7,8 kilogram.
TF2 Aero
De TF2 stáát er wel. Hij is niet schreeuwerig, eerder subtiel. En de afmontage is geheel in stijl: het basic zwart van het frame wordt gecompleteerd door de blauwe striping, de grijze Ultegra-delen en Fondriest-decals, en het two tone zwart op de wielen. Onopvallend rijd je zeker niet rond! Maar het is geen extreme fiets. Ben je voor op zoek naar comfort, dan kun je beter een ander frame kopen. Toch is de TF2 niet superstijf. Dat is voor een groot deel te verklaren door de aero balhoofdbuis en de minder oversized bovenbuis. Maar eenmaal op weg merk je daar niet veel van. Het is echt een racemonster. En dat voel je zeker – door de platte zadelpennen die ongeveer alles doorgeeft wat er beneden je gebeurt en door het geluid. Vooral de zoevende wielen en de elctronic swoosh van de Di2 geven een mooie muzikale omlijsting. Dat hoort ook bij zo’n aero racer.
Meer lezen over kleinere Italiaanse fietsenmerken? Bestel dan Fiets 1.