We reden ook nog met de gloednieuwe Edge van het Nederlandse Apex. De fiets zoals wij hem kregen was is bijna ‘af’. Technisch eigenlijk wel, maar optisch was de Edge nog niet geheel naar de zin van de mensen achter Apex. Zwart is goed en neutraal, maar zo heel erg zwart als deze fiets…
7005Het frame is van 7005 aluminium. Oversized en geovaliseerd. De framebuizen zijn niet rond -op de staande buis na -maar ‘gedraaid’ en deels driehoekig. De lasnaden zijn deels nabewerkt, maar zo blinkend in de winterzon zie je ze goed. De kabels lopen binnendoor: de derailleurkabels links en rechts door de onderbuis. Tot aan het bracket: daar komen ze weer naar buiten. De remkabel loopt ook door de onderbuis en ook een deel door de rechterachtervork. Uiteraard heeft de Edge een speciale full carbon vork speciaal voor de schijfremmen. De schijfrem op het frame is ‘flat mount’, net als op de voorvork. Voor een steekas, achter een quick release..
105De Edge is er met een complete 105 11-speed groep. (€ 1495,-). De fiets past eigenlijk prima bij de zeven betaalbare racers mèt (schijfremmen) die in
FIETS 2 staan. 50/34 crankstel – en 11/28 achter, 3T, San Marco, Continental en een eigen ontwikkelde Quasar QS3 Disc wielset. 160 mm schijven voor en achter. Netjes. Het frame weegt circa 1500 gram, de full carbon voorvork 400 gram. De torsiestijfheid is hoog: 134 Nm. 9,00 kilo weegt deze Edge in een maat 56. Het is een racefiets waarbij gewoon alles ‘allround’ aan is. Reach 389 en stack 554, wielbasis van krap een meter, hoeken van 73 en 73,5 graden. Op de weg loopt de Edge goed rechtdoor. Het zijn in eerste instantie zaken als het San Marco zadel en het 3T stuur die bepalen of je je op het gemak voelt. De 105 hendels zijn vrij lang, maar je kunt je handen er prima op laten rusten.
WennenEven wennen aan het wat extra gewicht vóór als je scherp in wilt sturen, maar na een paar bochten weet je precies hoe de Edge zich gedraagt. De 105 remmen doen prima hun best, 105 schakelt lekker en de Quasar wielen passen prima bij de Edge. En toch: hij kan beter. We schreven al: ‘Technisch eigenlijk wel’. Een steekas achter zou mooi zijn. Voor wie is die nu, zeg maar, op dit moment geschikt? Voor iedereen die een racer zoekt met een prettig prijskaartje. En die gaat voor een fiets met een complete 105 groep en met ‘disc brakes’.
http://www.cc5311.nlFotografie: Remco Veurink
Code: 170227