Dit is de nieuwste wielset van Vittoria, de Elusion. Een wielset waarmee je volgens de Italianen zowel kunt crossen, gravelen en op de weg rijden. Vittoria belooft dat de wielset licht en stijf is, en dan ook nog eens oersterk. Vreemd genoeg zijn het best smalle velgen. Het offroad gedeelte zit hem daarom kennelijk vooral in de sterkte en de afgedichte lagers.

Door-ontwikkeling

Deze carbon Elusion is direct afgeleid van de aluminium versie die er al was. Tubeless ready, dankzij de vorm van de velgrand blijven banden ook bij lage druk goed op de velg zitten. Het zou ook het tubeless monteren makkelijk moeten maken. We hebben ze nog niet kunnen testen.

2×2

Er zijn twee versies, een voor velgremmen en een schijfrijm uitvoering en dan ook nog eens twee velghoogtes. De interne breedte is 17 millimeter, van buiten zijn ze 24 millimeter. Daarmee zijn ze vooral geschikt voor 25 en 28 millimeter bandjes. Niet echt gravellig eigenlijk, daarvoor kun je beter een wat bredere velg nemen. De spaken zijn van staal, straight pull en ze worden aangetrokken met zwarte messing nippels. In de velgrem wielset zitten 16 in het voorwiel en 21  spaken in het achterwiel. Ze zijn geschikt voor quickrelease. De 30mm wielset komt op 1550 gram en de hogere versie op 1606 gram. De cassette is geschikt voor 10, 11 en 12 speed. Draaien doen ze op fabriekslagers.

Schijfremmen?

Het schijfremmodel gebruikt centerlock om de schijven vast te zetten. Deze wielen komen met 12mm steekas. Deze wielset is iets zwaarder, mede door wat extra spaken. Je krijgt er 24, zowel voor als achter. De lage set weegt 1656 gram en de hoge komt op 1736 gram. Alle uitvoeringen kosten € 1050,-.


Meer info: vittoria.com/eu/carbon-wheels