Het is aanpoten voor de mechaniekers voordat de renners aanstaande zondag van Parijs naar Roubaix kunnen fietsen. Nu lijkt het erop dat het een droge P-R gaat worden, dus dat zal wat schelen in werk… Hoe dan ook: voordat de rijders van Team Sunweb van start kunnen is er al veel gedaan. In Deventer, bij de Service Course.
DeventerTeam Sunweb? Eerst even de voorgeschiedenis. Het huidige team heeft zijn roots in 1999: toen begonnen Piet Hoekstra en Arend Scheppink met de professionele Batavus-Bankgiroloterij ploeg. Die ploeg evolueerde via Shimano-Memory Card, Shimano-Skil en Argos-Shimano naar Giant-Shimano in 2014, Giant-Alpecin en tot en met 2018 Sunweb-Giant. Fietsenleveranciers waren Batavus, Koga, Felt en, na het uiteenvallen van Rabobank, Giant. Begin 2019 werd het Canadese Cervélo de leverancier. Niet heel vreemd, omdat Cervélo deel uitmaakt van de Pon groep (‘van auto’s en fietsen tot scheepsmotoren en elektrotechniek’) waar ook fietsenfabrikant Gazelle en Volkswagen en Skoda toe behoren. Nu is Cervélo geen onbekende in het sponsor landschap; in 2018 was het nog leverancier van Dimension Data en in vroegere tijden had het een eigen Cervélo Test Team. Samen met het ondersteunen van Team Sunweb bracht Cervélo een nieuwe S5. Die zien we ook terug bij het team, samen met de in 2017 geïntroduceerde R5 en de nieuwe P5X tijdritfiets. En voor Parijs-Roubaix heeft het de R3 Disc. De renners die zondag gaan koersen: Asbjorn Kragh Andersen, Nikias Arndt, Cees Bol, Roy Curvers, Lennard Kämna, Casper Pedersen en Max Walscheid. Allemaal op een R3 Disc
R3 DiscDe R3 Disc is er in de maten 48 tot en met 61. Deze op de foto is de fiets van Asbjørn Kragh Andersen. Een maatje 54. Met een stack en reach van respectievelijk 555 en 378. Compleet weegt de fiets 7,70 kilo. Waar rijden de mannen mee en waarom? Eerst: de R3 Disc is een model uit de R-Series. Cervélo heeft ook een C-series -en dat zijn pure Endurance racers-, maar de R past net wat beter bij een coureur die snelheden behaalt die ehh, laten we het zo zeggen: de C te boven gaan. Nu heeft het team voor de R3 Disc gekozen omdat er A. schijfremmen aan boord zijn en B. daardoor bijvoorbeeld de achtervork al een centimeter korter is. Hoeken van 73° zorgen ook al iets voor een ‘gematigde’ zitpositie. Sunweb rijdt met Dura-Ace. Uiteraard Di2; er zijn geen ploegen (meer) te vinden die nog met mechanische Shimano koersen… 53/39 cranks, 11/28 achter, 140 mm schijf achter, 160 mm voor.
De Cervélo heeft zogenaamde RAT ‘steekassen’. Wel een as die je door naaf steekt, maar dan niet aandraait – een kwart slag draaien en dan valt er een ‘pinnetje in een gleufje’. De as -net als een snelspanner- dichtklappen en hij zit vast. Carbon Dura-Ace 9100 wielen met halfhoge velgen ( 40 mm) en de juiste P-R tubes: Continental ProLtd RBX 28 mm.
Afmontage: Pro stuurpen en stuur -met volgens ons twee laagjes Pro stuurlint, Pro zadel en zadelpen. De mecanicien op de foto die in het zonnetje aan het werk was is trouwens een Braziliaan: Felipe Ennes Houdjakoff. Waarom buiten? Omdat binnen twee collega’s bezig waren met de fietsen van de Ronde. Binnenkort betrekt Sunweb een grotere Service Course.
(fotografie Remco Veurink)