De foto’s waren al uitgelekt, maar nu mag de nieuwe Shimano Ultegra R8000 groep dan officieel bekend gemaakt worden. Schijfremmen, mechanisch en Di2 schakelen, nieuwe buttons in de hood voor extra Di2 mogelijkheden, nieuwe schakelaars voor op de tt-fiets en een vernieuwde Shadow achterderailleur zijn de belangrijkste wijzigingen. De lichtste configuratie (Di2 met velgremmen, de wielset en de pedalen) Ultegra R8000 weegt 4071 gram, 84,5 gram lichter dan de oude Ultegra 6800 groep in deze configuratie. Als je dezelfde setup vergelijkt met de Dura-ace groep, legt de R8000 net iets meer dan 500 gram toe op de topgroep (3566 gram).

Video footage: Remco Veurink

Ultegra R8000 Drivetrain

Zoals altijd sijpelen de technieken door uit de topgroepen, in Shimano’s geval de Dura-Ace 9100 groep. Dus heeft de nieuwe crankarm veel weg van die van het topmodel. Met 4 armen, asymmetrisch en een ietsiepietse lichter dan het vorige model. Het buitenblad gebruikt Shimano’s Hollowglide waarmee een stijf, maar toch licht (want deels hol) kettingblad gemaakt is. Er is te kiezen uit 53-39, 52-36 en een compact 50-34. Daarnaast is er nog de cyclocross uitvoering, een 46-36T. De 11-speed cassette is er in 6 versies (CS-R8000; 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T) en in een alleskunnende 11-34T (CS-HG800) cassette met een speciaal design waardoor hij op zowel race (met een spacer) en mtb past.

Ook de pedalen zijn aangepakt. De nieuwe Ultegra carbon SPD-SL pedalen zijn 0.7mm lager en 12 gram lichter dan de vorige versie. Ze wegen nu 248 gram en zijn er als optie ook met een 4 mm langere as.

Schakelen en remmen met Ultegra R8000

Shimano Ultegra R8000Zoals gezegd kun je kiezen uit elektronisch schakelen met Di2 of ‘old-skool’ mechanisch. Daarnaast is er de keuze uit hydraulische schijfremmen of de vertrouwde velgremmen. De shifters en hoods zien er in alle gevallen zo goed als hetzelfde uit.  De Di2 shifters kunnen werken met de onlangs geintroduceerde Synchronized Shifting functie, daar schreven we al eerder over.

Net als bij de Dura-Ace shifters zit ook in de nieuwe Ultegra Di2 de ‘verstopte’  top-of-the-hoods knoppen die je kunt programmeren als shifter of om compatibele fietscomputers of lampen te bedienen. Dit is allemaal in te stellen met de E-TUBE app op je smartphone, tablet of computer. Deze app gebruik je ook om firmware upgrades te doen.

Meer instelmogelijkheden

De vernieuwde ST-R8070 hydraulische klepels hebben extra reach en een groter bereik in de afstelling van de vrije slag. De hydraulische versies (ST-R8070 and ST-R8020) zijn met 360 en 550 gram, respectievelijk 65 en 112 gram zwaarder dan de velgrem varianten (ST-R8050, 295gr, ST-R8000, 438gr).

De voorderailleur schakelt volgens Shimano nu nog wat beter onder volle belasting. Er is (ook bij het design van de crankset) al rekening gehouden met de trend van bredere banden en een groter schakelbereik. De Di2 (RD-8050) of de mechanische (RD-R8000) achterderailleur heeft nu, net als bij Dura-Ace, ook het low-profile Shimano Shadow RD design waarmee hij meer onder de cassette zit en beter beschermd is tegen beschadiging. Hij is er in een korte (SS) en lange (GS) kooi uitvoering. Die eerste mag tot 11-30T ondersteunen, wil je groter (tot 11-34T) dan neem je de GS versie.

De nieuwe hydraulische remmen gebruiken direct mount BR-R8070 calipers (remhoeven), en rotors met subtiele koelvinnen om de remhitte snel af te voeren. Een set BR-R8070 disc calipers weegt 280 gram plus 212 gram voor de schijven zelf. Een setje velgremmen zet 360 gram op de weegschaal. Dat scheelt dus 132 gram. De vernieuwde velgremmen zijn dual-pivot en direct-mount. Er passen 28mm banden tussen. Tussen de remarmen zit nu een stabilisator die zorgt voor minder vervorming en meer remkracht.

Extra shifter gebruiken?

Voor tijdritfietsen en triathleten is zijn er de dual control Ultegra ST-8060 levers die je in de uiteindes van de extentions stopt. Het design is vernieuwd, waarbij 1 shiftknop is komen te vervallen.

Dus gebruik je altijd de full Synchronized Shifting mode. Je schakelt alleen achter en het systeem schakelt voor met je mee als dat nodig is. Waarbij er uiteraard achter ook wordt geschakeld om het verloop zo klein mogelijk te maken.

Nieuwe Ultegra wielen

Om de groepset compleet te maken zijn er ook twee nieuwe lichtgewicht wielsets. Een tubeless carbon-laminaat (WH-RS700) velgrem model, als vervanger voor de WH-6800. En een tubeless WH-RS770 schijfremwielset met steekassen. De wielen hebben nieuwe naven die 60 gram lichter zijn dan die in de vorige wielset. Dankzij een andere carbon lay-up is de velgrem wielset uiteindelijk 80 gram lichter dan het RS-6800 model.

Beschikbaarheid

De Ultegra R8000 mechanische groepen komen deze maand al aan in Europa. De Di2 componenten worden in augustus verwacht. Wij hebben al een fiets die afgemonteerd is met de nieuwe mechanische groep. In Fiets nr.7 kun je daar een eerste praktijktest van verwachten.

Voor de duidelijkheid zetten we de verschillende aanduidingen van de nieuwe Ultegra groepen even op een rijtje, mocht je een complete groep willen bestellen:

  • R8000: Mechanisch schakelen / velgremmen
  • R8020: Mechanisch schakelen / schijfremmen
  • R8050: Di2 elektronisch schakelen / velgremmen
  • R8070: Di2 elektronisch schakelen / schijfremmen