Ruim een jaar geleden verraste SRAM met de komst van een 12-speed drivetrain onder de naam Eagle. Toen alleen in het duurdere segment, XX1 en X01. Groepen met een enkel kettingblad voor en 12 kransjes achter. Die lopen van 10 tot 50 tanden waarmee een range van 500% wordt gehaald, indrukwekkend! Nu is het de beurt aan de betaalbaardere GX-groep. Ook hier is de Eagle op geland. We zetten de diverse componenten voor je op een rij.

Sram Eagle GX cranksetGX Eagle crankset

De crankset in deze groep heeft het nieuwe X-SYNC™2 direct mount kettingblad. Daarbij kun je kiezen uit verschillende maten om zo je eigen range te bepalen. De bladen zijn simpel zelf te vervangen en hebben de speciale vertanding waarmee de ketting beter op het blad blijft liggen. Geen chainsuck en geen aflopende ketting. Er zijn diverse uitvoeringen, GXP, PF GXP, BB30 en PF30) cranks, in 165, 170 en 175 millimeter. Voor 125 tot 175 euro.

GX Eagle achterderailleur

 

Simpel gesteld, de nieuwe GX Eagle achterderailleur geeft je gewoon meer mogelijkheden om te fietsen dankzij de optie om van 10 tot 50 tands tandwielen te schakelen. Maar hij heeft meer voordelen. Wat denk je van de ‘Type-3 roller bearing clutch’, een gelagerde koppeling die er voor zorgt dat je ketting altijd de juiste spanning heeft, of die nu op de 10 of de 50 ligt. De vernieuwde derailleurwieltjes zorgen samen met de nieuwe ketting voor een efficiënte en hele stille aandrijving. Adviesverkoop: € 110,-

GX Eagle triggershifter

 

De GX Eagle trigger shifter mag je het ‘controlcenter’ van de nieuwe Eagle drivetrain noemen. Vernieuwde ergonomie en verbeterde instelbaarheid zorgen voor snel, comfortabel en intuïtief schakelen. De shifter heeft dezelfde technieken als die in de duurdere XX1 en X01 range aan boord. Voor € 35,-. Voor dezelfde prijs is er ook een gripshifter.

1275 Eagle cassette

 

De veelbesproken cassette die je ondanks een 1x aandrijving voor, toch een enorme range geeft. SRAM EAGLE GX cassetteDe XG-1275 gaat van 10 naar 50 tanden in 12 kransjes. Die is opgebouwd als volgt; 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50.De Eagle cassette gebruikt lichtgewicht, gestanste stalen kransjes die bij elkaar gehouden worden met rvs pinnen. Het resultaat? Een cassette die zowel redelijk licht (450 gram) als sterk is. Het open design geeft veel ruimte om modder en andere viezigheid af te voeren. Dus lichter schakelen en een langere levensduur voor zowel ketting als cassette. Dat mag ook wel, want de adviesprijs is 200 euro. Maar het is altijd nog flink minder dan de 458 euro kostende XX1 versie. De bijbehorende Eagle ketting komt op 29 euro.