De opdracht voor de productontwikkelaar was simpel. Maak de beste fietsschoen die er is! Hij moet licht, stijf en comfortabel, maar ook praktisch zijn. Het resultaat is de nieuwe Giro Imperial. Het beste dat Giro op dit moment heeft, Professional Grade, noemen ze het zelf, met uiteraard een bij die titel passend prijskaartje. Misschien heb je er Thibault Pinot al mee zien rijden.

De Imperial is niet de lichtste schoen op de markt, maar wel heel erg licht met 215 gram voor een maat 42,5. De lichtste zijn was ook niet de opdracht, want de schoenen moesten ook praktisch zijn. Dus zitten er vervangbare hielpads onder om de zool te beschermen tijdens het lopen. Met twee rvs inbusboutjes te vervangen. Die boutjes weglaten had gewicht gescheeld, maar nogmaals, het was niet de bedoeling de lichtste schoenen te maken, maar wel de beste. De Imperial bestond al, de leest is niet gewijzigd. De gebruikte materialen echter wel.

Doorkijkschoenen

Dat ze toch zo licht zijn geworden is vooral te danken aan de upper van het nieuwe Synchwire materiaal. Dit ‘gaas’ (monofilament mesh) maakt het mogelijk de hele bovenkant uit 1 stuk te maken, waarbij er dus geen naden zijn. En ook geen drukpunten. Het Synchwire deel wordt met warmte verlijmd met een Teijin TPU (Thermoplastic Poly Urethan), waarmee een soepele maar beresterke combinatie ontstaat. Die upper zit vol met plekken waar je alleen het mesh ziet, erg goed ademend en superlicht dus. Het maakt ook dat de schoenen extreem snel drogen. Nadeel is wel dat je je sokken er doorheen ziet. Dat is niet met alle sokken een even fraai gezicht.

Fijnafstelling

Met twee BOA IP1 sluitingen laat je de schoen om je voet heen sluiten. De draaiknoppen zijn heel fijn te verstellen, met 1 millimeter per klikje. Ik gebruik ze al sinds half april en kan bevestigen dat ze inderdaad perfect aansluiten en heel fijn af te stellen zijn.

Zelfvertrouwen

De zool komt bij Easton weg. Niet langer de Pro-Lite zool, maar deze EC90 SLX2 versie waar wat meer hars in zit waardoor hij minder last heeft van chipping. Het maakt de zool 5 gram zwaarder, maar wel veel slijtvaster. Uiteraard volledig carbon en superstijf. Zelfs de maat 47 die ik testte gaf ondanks mijn 100 kilo geen krimp. In die zool zoek je tevergeefs naar grote luchtgaten. Giro heeft onderzoek gedaan en daar kwam uit dat ventilatie via de onderkant eigenlijk nauwelijks plaatsvindt. Niet zo gek natuurlijk, er zit nog een inlegzool tussen je voet en de onderkant. Toch zie je wel een klein gaatje met wat gaas. Dat zit er om onverhoopt regenwater weg te laten lopen.

Die inlegzool is een SuperNatural Fit Kit waar je 3 maten (low, medium, high) ondersteuning voor je voetboog bij krijgt. Zo heb je altijd de juiste steun. Ik gebruik de high, heb een nogal ‘ holle’  voet. De extra ondersteuning is duidelijk merkbaar en erg prettig. De bovenkant van de inlegzool is van anti-bacterieel materiaal. Giro heeft zoveel vertrouwen in hun Footworkteam dat ze op hun schoenen een 60 dagen Comfort Garantie durven te geven. Ben je in die 2 maanden niet tevreden mag je ze gewoon terugsturen. Geld terug, no question asked. Dit doen ze al twee jaar, naar eigen zeggen is het retourpercentage slechts 1%.

De Imperial schoenen worden in Vietnam gemaakt in een Nike Certified fabriek. Op schoenengebied is dit de hoogte status die er is. Het betekent goede werkomstandigheden, maar ook de beste kwaliteitscontrole en technieken.

De schoenen liggen vanaf 4 juni in de winkel voor, schrik niet, 429 euro! Ze zijn er van maat 39 tot 48, met halve maten tussen 42,5 en 45,5. Ik rij met de witte, die dankzij het gebruikte materiaal makkelijk schoon te houden zijn. Ze zijn er ook nog in het rood/bruin en zwart.


Foto: Elliot Layda/ Giro

Giro Empire SLX

Naast dit nieuwe topmodel is er ook nog een nieuwe Empire SLX. Een vetermodel. Die gaat 329 euro kosten en is er in zwart, blauw en wit. Een maat 42,5 weegt 185 gram en het enige verschil lijkt te zijn dat de BOA sluitingen zijn ingeruild voor veters. Een beetje vreemde prijsstelling, want het lijkt er nu op dat het verschil tussen BOA en veter 100 euro is. Misschien hebben ze de Imperial zo bizar duur gemaakt dat 329 voor de Empire euro ‘goedkoop’ klinkt?

Meer info: giro.com