Minder rolweerstand
Mavic heeft een uitgebreide testfaciliteit in Frankrijk. Wij hebben daar zelf ook meer dan eens gebruik van gemaakt bij onze bandentests. Vooral het circuit waar je de grip op nat wegdek kunt testen is erg spectaculair. Er staat ook een geavanceerde rolweerstand meetbank. Uit testen daarop blijkt dat het weglaten van een binnenband gemiddeld 15% minder rolweerstand oplevert. Als je dan met 1 bar minder druk wilt rijden voor meer comfort blijft daar nog 5% van over. Niet gek, 5% winst en meer comfort! Als je dan ook nog weet dat een tubeless systeem inclusief 30 ml latex meestal lichter is dan eenzelfde wielset met binnenbanden, tja…waarom rijden dan nog zoveel fietsers met binnenbanden? Onwetendheid, bang voor gedoe met latex, vasthouden aan oude gewoontes?Tijdens de testen werd ook nog gekeken naar het ‘blow out’ punt. Bij hoeveel bar knalt de band van de velg….dat bleek tot 12 bar te duren. Mavic maakt de banden overigens niet zelf. Ze ontwikkelen deze samen met Hutchinson, die ze vervolgens voor Mavic produceert. Samen hebben ze de nieuwe 11Storm compound ontwikkelt, die Hutchinson vorige maand al toonde in haar eigen bandenlijn.Lees ook
Hutchinson Fusion met ElevenSTORM compound
5 juni 2017 - Fietsonderdelen
Op de 10e millimeter
Mavic heeft heel veel aandacht besteed aan de kwaliteitscontrole, waarbij extra aandacht is gegeven aan een consistente maatvoering. Zo mogen bij Mavic de velgen slechts een afwijking van 0,35mm hebben op de doorrsnede van 621,95 mm. De ETRTO norm ligt op 0,50. Bij de banden is die maat 619,6 mm, met 0,2 afwijking. De velgen zijn zo vormgegeven dat de hiel van de band als vanzelf op de juiste plek wordt gezet. Dat moet het luchtdicht monteren vergemakkelijken. Er is daarbij gebruik gemaakt van een ‘beadlock’, een kleine verhoging, die er voor zorgt dat een lege band niet zomaar terug naar het midden van de velg kan schuiven. Daarmee zou je met een lege band nog een stuk moeten kunnen doorrijden. De Yksion band plaats je volgens Mavic met 1,5 tot bijna 2 bar minder druk (vergeleken met concurrenten) al luchtdicht op een velg. Dat is afhankelijk van de velggrootte. Als die aan de bovenkant van de marge zit, dus 0,5 mm meer dan 619,9mm, dan kun je de Mavic band nog steeds met de hand plaatsen en luchtdicht krijgen. Dat gaan we binnenkort zelf testen.Velgtape of niet?
Mavic heeft verschillende velgen waarmee je tubeless kunt rijden. Sommigen zijn standaard geschikt, bij andere moet je velgtape gebruiken. Op een rij ziet dat er zo uit:No-tape: KsyriumPro Disc, Ksyrium Pro, Ksyrium Elite Disc, Ksyrium Elite, Allroad Pro Disc, Allroad Elite Disc, AllroadElite UBTape: CometePro Carbon SL Disc, CometePro Carbon SL, Cosmic Pro Carbon SL Disc, Cosmic Pro Carbon SL, Cosmic Elite Disc, Cosmic Elite, Ksyrium Pro Carbon SL Disc, Ksyrium Pro Carbon SL
Mavic 2018 wielen met prijs en gewicht
- Comete Pro Carbon SL Disc, 1755 gram, € 1899
- Comete Pro Carbon SL, 1635 gram, € 1799
- Cosmic Pro Carbon SL Disc, 1570 gram, € 1899
- Cosmic Pro Carbon SL, 1450 gram, € 1799
- Cosmic Elite Disc, 1770 gram, € 475
- Cosmic Elite, 1850 gram, € 449
- Ksyrium Pro Carbon SL Disc, 1510 gram, € 1899
- Ksyrium Pro Carbon SL, 1390 gram, € 1799
- Ksyrium Pro Disc, 1620 gram, € 999
- Ksyrium Pro, 1420 gram, € 949
- Ksyrium Elite Disc, 1690 gram, € 649
- Ksyrium Elite, 1520 gram, € 600
- Allroad Pro Disc, 1660 gram, € 999
- Allroad Elite Disc, 1720 gram, € 749
- Allroad Elite RB, 1600 gram, € 699
- Open Pro Disc, 420 gram, € 69
- Open Pro, 420 gram, € 69
- Yksion Pro UST, 260 gram, € 59