Tom Dumoulin won de Giro op een Giant TCR Advanced. Ok, niet op de 1, hij had uiteraard de allerduurste SL om mee te koersen. Maar de Advanced 1 die wij testen lijkt er best een boel op.

Grote familie

De Giant TCR Advanced 1 is namelijk regelrecht familie van de fiets waarmee de mannen van Sunweb koersen. Zelfde model, iets ander carbon en een meer betaalbare groep. Er staan bijna geen replica’s meer in de winkel. Vroeger ging een replica erg lang mee. Nu zien we replica’s die wel gebaseerd zijn op de teamfietsen, maar die net iets afwijken. En profs rijden door het jaar heen vaak met andere designs, waardoor de replica al snel niet meer op het origineel lijkt.

De mannen van Sunweb hebben drie modellen waarmee ze de koers ingaan: de aero Propel, de performance Defy en de allround TCR. Maar de meeste tijd brengen de profs door op de TCR. Halverwege 2015 introduceerde Giant een nieuwe versie van de aloude TCR, de Advanced SL. Met Integrated Seat Post (ISP). Naast de SL zijn er ook de Advanced Pro en Advanced – beide met een Advanced Grade Composite frame. Een Advanced-frame weegt in een maat M 990 gram (er zijn zes maten van XS tot XL). Het verschil tussen de Pro en de gewone: de alu/carbon Advanced voorvork weegt 430 gram, de volledig carbon van de Pro zo’n 100 gram minder.

Vernieuwd model

Dit is de Advanced 1. Geen ISP, maar een ‘losse’ zadelpen. Die had de Advanced al, maar deze nieuwe – en in vergelijking met de 2015 uitvoering – slankere ‘driehoekige ‘Variant’ heeft nu een interne klem. Er is ook een geheel nieuwe interne kabelgeleiding met grotere doorgang en slimme trapasgeleiding voor eenvoudig doorvoer van kabels en minimaal gewicht. De derailleurkabels lopen namelijk allebei aan de linkerkant van de onderbuis het frame in. Binnenin zijn liners gebruikt, de binnenkabel van de achterderailleur loopt in zijn geheel door de achtervork.

Verder heeft de TCR een PowerCore-bracket met PF86-lagers en licht aangepast MegaDrive oversized balhoofdbuis met een bijpassende 1 1/2 inch stuurpen. Zitten en trappen, remmen, doorknallen, bochtjes om: geen probleem. En met lekker veel comfort door de flink uitstekende zadelpen. Veel meer kunnen we er niet van maken. Dat hoeft ook niet: zo’n TCR is gemaakt om vooral te fietsen en minder om de showman uit te hangen. Nu heeft Giant dit seizoen de TCR-modellen wel van kekke kleurtjes voorzien. En toegegeven: de oranje/lichtblauwe kleurenpracht staat de Advanced 1 prima. Hij kan zo de catwalk op. De prijs is ook heel netjes: een complete Ultegra-groep, aangevuld met veel eigen delen zorgt voor een heel nette prijs/kwaliteitverhouding. Kan er wat beter? Niets hoeft, alles mag. Een mooi licht wielsetje bijvoorbeeld.

Specificaties

Prijs: € 1899,- compleet
Frame/Voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 990/450 gram, 7,70 kilogram compleet
Groep: Shimano Ultegra, 50/34, 11-28
Wielen: Giant P-R2 DBL
Banden: Giant P-SL 25 mm
Zadel en -pen: Connect/Giant
Stuur en -pen: Connect/Connect
Maten: XS t/m XL
Torsiestijfheid: 134
Bracketstijfheid: 48