Het is even zoeken. Maar de aanhouder wint. Een prachtig wortel tapijtje doemt op aan de horizon en we kunnen ons naar hartelust uitleven op de nieuwe Merida One-Twenty RC en dikke broer de One-Forty. Let’s Rock’n Roll!

Afgelopen jaar kwam Merida met de One-Twenty op de proppen. Een progressieve trailbike met degelijke afmontage. Code remmen, Revelation vork en Minion DHF banden zijn niet direct componenten waar je aan denkt bij een fiets met ‘slechts’ 120 millimeter veerweg. De One-Twenty voelde met zijn ‘floating link’ dan ook niet als een 120 millimeter fiets. Het is veel meer dan dat. De geometrie klopt, de daal capaciteiten zijn ‘on point’, alleen het gewicht en de daarbij behorende klimeigenschappen bleven iets achter. Merida heeft nu een RC versie gemaakt van deze fiets. Het frame is nagenoeg hetzelfde. Enkel de achterbrug is geupdate en nu in volledig carbon uitgevoerd. Niet alleen het gewicht gaat zo omlaag, ook de stijfheid en daarmee de controle bergaf neemt toe.

120 of 110?

Grootste verschil tussen de ‘normale One-Twenty en de RC versie is de afmontage. Want in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden heeft de fiets geen one hundred twenty millimeter veerweg maar slechts 110. De afmontage is flink lichter. Een 34 Step Cast van Fox, volledig XTR en flink lichtere Recon Race banden. De RC vult dan ook deels het gat op van de uitgerangeerde ninety-six. De klassieke racefully.

Down Country

De RC is geen volbloed racer. Geen fiets die puur gebouwd is voor XC werk. Het is een marathon kanon uit de ruigere klasse. Verkrijgbaar in twee uitvoeringen, XT-edition en 9000. Altijd standaard met dropperpost, 180 millimeter schijven en dubbele zuigers. Met de RC kun je dus wel een afdaling meepakken. Bergop klimt hij beduidend makkelijker dan de normale One-Twenty. Vooral te danken aan de lichter lopende banden en iets sportievere zithouding door de kortere vork. In de States spreken ze over ‘down country’ cross-country fietsen om mee downhill te gaan. Exact dat is waar de RC zich in zijn sas voelt. En wij ook 😊

One-Forty

De mid-range trailfiets draait al eventjes mee en gaat ook dit jaar ongewijzigd door. Qua kleuren zien we bij Merida een duidelijke koerswijziging. Meer rustige kleuren, minder klassieke groenblauwe frames maar lue botsauto lak en kleurschema’s met spikkels alsof je een kinderijsje eet. Mooi!

Silex

Merida’s gravel fiets reviewden we afgelopen jaar al eens. Het frame is ongewijzigd gebleven. Wel het vermelden waard is de afmontage. Alle beschikbare silex fietsen komen namelijk met een variant van de nieuwe Shimano GRX groepset. Een specifieke gravel groep met bijbehorende verzetten en specifieke remmen.

Merida brengt de Silex in Nederland in drie uitvoeringen. De 400, €1499. 700, €2199 en 7000 a €2899. We namen de 7000 mee voor een rondje door het stof. Schakelen voelt een beetje Ultegra-achtig. De remhendels zijn wat anders van vorm en de vertanding is ‘anders dan anders’ 48-31 aan de voorzijde en 11-34 aan de achterkant. Behoorlijk wat range dus. Shimano maakt ook een versie met enkel blad. Alle Silex modellen zijn echter voorzien van een voorderailleur.

Nieuw is dat Merida de Silex ook beschikbaar heeft in 650B optie. Helaas nog niet in Nederland, maar wie weet komt dat nog. De dikke, 45 millimeter brede banden bieden beduidend meer comfort en controle. Het is lekker speels en bovendien leuker om mee te rijden. Qua snelheid moet je wat inleveren, maar ach. Gravel is ‘all about fun’ toch?

Mission CX

Met een missie stortte Merida zich vorig jaar op de crossmarkt. De jeugd van ZZPR-Orange babies gebruiken de frames week in week uit. En dat zal nog even zo blijven. Want buiten een waanzinnig vet kleurtje en een 1×11 AXS setup is er qua cross nauwelijks iets te melden. Maar die kleur *kwijl*, 90’s Bioracer meets Vitus gevoelens komen direct bij ons naar boven. Cross uit de oude doos!