De organisatie van de Tour de France maakte een mooi overzicht van de grootsheid van ‘La Grande Boucle’. Als je alles op een rij ziet is het echt bizar hoe groot dit evenement is. We halen er wat bijzondere weetjes uit.

De koers

Er staan 198 renners aan de start, die in drie weken 3540 kilometer voor de kiezen krijgen met daarin maar liefst 23 cols. De hoogste daarvan is de Col du Galibier, waarvan de top zich op 2.642 meter boven ons redactiehok bevindt. 9 Etappes zijn vlak, 5 heuvelachtig, er zijn 2 tijdritten en dit jaar zitten er 5 klimritten in de Tour. Op medisch gebied is er ook veel geregeld. Er reizen 10 artsen, 7 verpleegsters, 7 ambulances, 2 auto’s, 1 motor met rood kruis en een 1 busje met röntgen-apparatuur mee.

Publiek

De bekende publiciteitskaravaan is 12 kilometer lang! Het duurt 35 minuten voor je alle 170 voertuigen langs hebt zien komen. Er werken 600 mensen aan mee die in 3 weken 18 miljoen ‘cadeautjes’ het publiek in smijten. Over dat publiek gesproken….er staan 10 tot 12 miljoen toeschouwers langs de weg. 65% daarvan is man, 35% dus vrouw. Ze komen bij voorkeur met vrienden, gemiddeld met 4 á 5 personen. Al die mensen staan zo’n 6 uur en een kwartier langs de kant te wachten. De voertaal is dan Frans, zo’n 80% is afkomstig uit Frankrijk, de rest zijn toerist.

Om alles in goed banen te leiden zijn er 1050 hekken die iedere dag verplaatst moeten worden en waarmee je 4 kilometer kunt afzetten. Ook wordt er zo’n 2700 meter tape per etappe verbruikt, en er zijn 2800 bordjes die helpen bij het aangeven van de route. Er worden ruim 23.000 agenten ingezet, plus 700 man die onderweg zorgen dat het verkeer niet op het parcours komt.

De Tour in de media

Op tv heeft de Tour de France nog veel meer kijkers. 100 Aanbieders zorgen dat de Tour in 190 landen op tv te zien is. Ze zenden 105 uur live-koers uit. Verder volgen 2000 journalisten het hele circus voor 600 verschillende media-aanbieders. En er zijn 91 foto-agentschappen aanwezig om te zorgen dat alle sites, kranten en magazines zo snel mogelijk hun plaatjes krijgen. Radio is ook nog steeds sterk vertegenwoordigd, met 68 verschillende zenders. Voor de best mogelijke weergave zijn er 500 mensen bezig met opnames en het doorsturen daarvan. Die zorgen ook dat de footage van 16 GoPro camera’s die dit jaar op de fietsen van de renners gemonteerd zijn snel verwerkt worden. Gaaf, want dat geeft ons mooie inkijkjes in de buik van het peloton.

Social Media

De Tour is uiteraard ook goed vertegenwoordigd op Social Media. Met 2.7 mln Tweeps, 2.3 mln Facebook vrienden en 640.000 Instagram volgers. Op de Tour-site komen in 3 weken 36 mln bezoekers, goed voor 120 mln pageviews.

Nog een paar nachtjes slapen, dan gaat het feest weer los. Op onze andere site, Procycling.nl, vind je iedere dag voorbeschouwingen, het laatste nieuws, de uitslagen, klassementen en een liveticker.