Dit is in feite dezelfde fiets als waarmee Thibaut Pinot van Groupama-FDJ team koerst. De Xelius SL. Waar staat de toevoeging CP FDJ voor? CP is compact, FDJ voor Francaise du Jeux. Oké, de ploeg rijdt met Dura-Ace Di2 en wielen met tubes, de basis is dezelfde. Een kenmerkend carbon frame. Voor dit jaar heeft de Franse fabrikant het frame vernieuwd. Niet zozeer qua looks’, wel op details. Er is voortaan een uitvoering met schijfremmen en er zijn nog steeds drie met velgremmen.
Herkenbare vormen
Gebleven is het kenmerkende driehoekje bij de zadelpenklem. Voor de Xelius gebruikte Lapierre vijf soorten carbon, 200 vellen en onderdelen. De vellen carbon gaan nu eerst om een latex mal heen, wat zorgt voor een gladder geheel en dat voorkomt dat er onnodig veel hars aan de binnenzijde van het frame terechtkomt. Er is ook veel werk in de windtunnel verricht, met een nieuwe buisvorm als resultaat (met de de aero Aircode als voorbeeld). Verder is de zadelpenbout verstopt, gaan de kabels aan de voorkant meer aerodynamisch het frame in en is er aan de luchtstroom langs de lagers in het balhoofd gewerkt.
De SL 700 heeft een Shimano Ultegra Di2 R8000-groep, voor een direct mount-rem (achter een gewone) en lichte DT Swiss-wielen met zwarte velgen. Hij weegt 7,10 kilo, dat is licht voor een standaard racer. Fijn is het carbon stuur van Lapierre en we zijn fan van Fi’zi:k-zadels dus dat zat wel goed. Is het een pure klimmer? Ja en nee. Hij wil graag omhoog, maar voelt zich op het vlakke ook uitstekend thuis.
De fiets oogt door het harde wit, blauw en rood wat goedkoop, maar als je onderweg bent zul je merken dat het vooral een heel prettige allround racer is met een comfortabele zit – en een eigenzinnig uiterlijk. Niet plat aero, wel zeer functioneel en als je ‘gewoon’ lekker wilt rijden dan is deze SL 700 een absolute aanrader. En in vergelijking met andere racers met Di2 is-ie ook nog betaalbaar… Ben je niet bang om in het Frans aangesproken te worden dan…