Stap 1: voorlijmen
We beginnen met het lijmen bij de tube zelf. Pomp de band op tot ongeveer 2 bar. Breng een evenredige laag lijm aan over het gehele stootlint. Rondom het ventiel mag het iets meer zijn, maar over het algemeen wil je geen te dikke laag.Stap 2: velg lijmen
Nu brengen we een laagje lijm aan op de velg. Strijk de lijm netjes uit en probeer zo min mogelijk te morsen. Ben je bang je hele velg onder te kliederen? Gebruik dan eventueel afplaktape langs de randen.Stap 3: plaklint
Na een laag kit op de tube en eenzelfde laag op de velg plakken we een plaklint op de velg. Fiets je met tubes op de weg dan is enkel een plaklint soms al voldoende. Voor in het veld gebruiken we het plaklint om de hechting tussen velg en tube te verbeteren. Ook wordt hiermee een te diep velgbed uitgevuld wanneer dit aan de orde is. Breng het plaklint voorzichtig aan en begin bij het ventiel.Stap 4: nog een laagje
Over het plaklint lijmen we nog een laagje kit. Dit is de 3e en laatste laag lijm. Let er wederom op dat je niet te dik lijmt. Dit voorkomt onnodig geknoei. 3 lagen én een plaklint is normaal gezien meer dan voldoende om de tube op zijn plaats te houden.Heb je te traag gewerkt en is de lijm op de tube al te ver opgedroogd? Breng dan nog een laatste dunne laagje aan.Stap 5: monteren
Nu is het tijd om de tube te monteren. Bekijk eerst goed wat de rijrichting van het profiel is. Eenmaal geplakt kun je niet zo maar even de boel omdraaien. Ook voor het plakken zelf geldt dat je eigenlijk maar één kans hebt. Laat voor het aanbrengen van de velg op de tube eerst wat lucht uit de tube zodat deze makkelijker te vormen is. Steek vervolgens het ventiel door het gat in de velg. Het begin is gemaakt.Breng vervolgens de tube aan op de velg. Dit doe je vanaf het ventiel om hierna beiden kanten op evenredig stukje voor stukje de tube op de velg te drukken. Trek hierbij aan de tube om deze ‘groter’ te maken. Zo is het makkelijker om straks het laatste stukje te lijmen.Ben je halverwege? Draai dan het wiel om. De tube kun je nu op de velg ‘trekken’. Voorkom dat de tube het velgbed opschuift. Hierdoor verschuif je het plaklint waardoor de tube scheef komt te liggen of niet goed plakt. Ideaal is wanneer je de tube tot boven het velgbed op de velg brengt en pas dan los laat. Een lastig klusje wat absoluut oefening nodig heeft.Stap 6: netjes recht
Heb je de tubes geplakt, dan is het belangrijk te zorgen dat deze mooi recht zit. Zowel in de lengte als in de hoogte. Een ‘hobbel’ in de tube voel je direct tijdens het fietsen. Met de hand is de tube nog te verschuiven.Pomp de band vervolgens op om te controleren of deze netjes recht licht. Is dat het geval? Laat de tube dan nog één keer leeg lopen. Druk de lege tube tegen de grond en draai het wiel over de grond alsof het een hele grote pizzasnijder is. Hierdoor druk je het stootlint goed aan over de hele velg. Hierna kun je de tube weer oppompen.Stap 7: poetsen
Gebruik een doek en wasbenzine om overtollige lijm van de tube en velg te poetsen. Doe dit direct na het lijmen. Wanneer de kit is opgedroogd is deze zeer lastig nog te verwijderen.Alles mooi schoon? Laat het geheel minstens 24 uur drogen in een verwarmde ruimte. Een nachtje tegen de verwarming kunnen je velgen wel waarderen in de wintermaanden.