Giant steekt de XTC in het nieuw
Rob Meeuwessen
6 oktober 2019
Enkele maanden terug hadden we hem nog in de test. De XTC is één van de langst lopende model namen in de industrie. Al vanaf 1996 kun je een MCM/XTC bestellen. Toen een volledig carbon racebak, en eigenlijk is daar nog steeds niets aan veranderd.De update van Giants best verkopende mountainbike zit hem met name in de geometrie en een stevig dieet. Het frame is flink wat grammen kwijt gespeeld. Een medium Advanced SL frame weegt 995 gram. Dit terwijl zijn voorganger nog dik 1250 gram op de weegschaal bracht.Lekker licht dus. Dat moet ook, want met alle verschrikkelijk goede fully’s op de markt is het lage gewicht van een hardtail hét argument om nog voor een fiets zonder achtervering te kiezen. De geometrie heeft een flinke update gekregen en is aangepast voor gebruik op de steeds lastiger wordende world cup parcoursen. Giant mag dan zelf geen actief team meer hebben op worldcup niveau. Op lokaal niveau wordt er behoorlijk wat af gekoerst.Cijfers dan. De balhoofdbuis heeft een hoek van 69,5 gekregen. De zitbuis komt uit op 73,5. Bekijken we de reach dan groeit deze naar 435mm in maat M. Dat is toename van twee centimeter. De stack hoogte blijft gelijk, of is zelfs lager. Al met al komt het er in jip en janneke taal op neer dat het frame flink langer is aan de voorkant terwijl het stuur niet hoger komt (zoals dat normaal zou zijn wanneer je een grotere maat kiest). Om de afstand van het zadel – stuur te compenseren wordt een korte stuurpen en breed stuur geplaatst. 78 centimeter breed is nu standaard. Erg fijn! Dit zorg voor een zeer wendbaar geheel met de broodnodige controle berg af. Het nieuwe cross-country.
Rob Meeuwessen
6 oktober 2019
Gerelateerd nieuws
Mountainbiketest | Specialized Chisel Comp, lijkt sterk op de bekende carbon variant
11 oktober 2024 - Nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen