Wie de vestiging van Jan Janssen in Hoogerheide binnen stapt, gaat acuut terug in de tijd. Alles ademt er 1968, het jaar dat de naamgever de Tour de France won. Zelfs op de nummerplaat van de auto van Jans auto staat fier: ‘Tour 68’.

Wat de grote Eddy Merckx niet gelukt is, heeft Jan Janssen wél bereikt: zijn fietsenmerk is nog steeds in handen van de familie. Oké, het is even ondergebracht geweest bij Union, maar al jaren vertegenwoordigen zijn twee zonen het merk. En stilzitten doen ze niet. Niks geen 1968, alles is 2020. Check de gloednieuwe Blade Disc. Het frame is van oversized composiet, heeft een rechtdoor lopende bovenbuis, een laag aansluitende staande achtertrein, intern lopende kabels en leidingen, flatmount-aansluiting en een opvallend semi-aero onderbuis, overgaand in een lekker stevige balhoofdbuis.

Jan Janssen Blade Disc

Met Ultegra 8020 DT Swiss-wielen, steekassen en 25 millimeter banden weegt de fiets precies 8 kilo. Bij het frame horen een eigen voorvork, zadelpen en cockpit, met deelbare spacers. Superlicht is deze aero racer niet: los weegt een frame rond de 1175 gram, de voorvork 400 gram. We konden ook even een losse cockpit op de weegschaal leggen: 370 gram voor een 42 centimeter-model met 110 millimeter pen.

Jan Janssen Blade Disc Jan Janssen Blade Disc

Jan Janssen biedt vijf combi’s aan. Je moet als klant goed weten wat je wilt, want op de Blade past maar één soort cockpit – en zo maar even wisselen is geen sinecure. Het stuur heeft een diepe racebocht, en dat sluit natuurlijk naadloos aan op de inzet van deze Blade: lekker scheuren! Het is een zeer efficiënte racer. Misschien niet megastijf of megalicht, en zeker ook niet heel erg anders dan andere. Maar de familie Janssen heeft zichtbaar en voelbaar erg zijn best gedaan op de Blade Disc. De zeer mooie kleur rood heet overigens Red68. Maar dat had je natuurlijk wel zien aankomen.

Jan Janssen Blade Disc

Jan Janssen Blade Disc Jan Janssen Blade Disc