Frame en motorsysteem
Zoals gezegd een volledig carbon frame, vol met details. Zo is er zoals op alle Trek frames de ‘knockblock’ terug te vinden. Ook herkennen we het veersysteem. Het frame is duidelijk afgeleid van de niet gemotoriseerde Slash. Inclusief ‘ABP’, adaptive braking pivot. Wat zoveel inhoudt als dat het scharnierpunt aan de achterzijde eveneens dienst doet als achteras.De geometrie hinkt bij de Rail een stuk meer richting de niet gemotoriseerde fietsen dan bij de Powerfly. Kortere achtervorken de grotere wielen. Een redelijk steile zitbuis en prima up-to-date reach. Op papier een goede allrounder. Wel een fiets met stevige onderdelen. 160 millimeter veerweg voor, 150 aan de achterkant. Hiermee is het vooral een ‘bergfiets’. De zithouding, het rijgedrag en alle onderdelen zijn voor gebruik op puur Nederlandse bodem wellicht wat overdone.Onderdelen
De Performance CX motor staat aan de basis van de Rail. De vernieuwde motor maakt geen gebruik meer van het kleine voortandwieltje. Een Sram crank met 30 tanden laat het geheel direct meer ‘mountainbike’ ogen. Een dikke 625 watt uur accu zorgt voor meer dan genoeg range. De Bosch Purion display is ongewijzigd en maakt het mogelijk te fietsen in Eco, Tour, Emtb en Turbo modus. Klik je het knopje aan de onderzijde van het display aan dan schakel je de ‘walking mode’ in. Tot 6 km/h sleept de fiets zichzelf naar boven tijdens een loop passage.Een Rockshox Lyrik Select+ in Boost uitvoering met 160 millimeter vering moet zorgen voor de juiste controle. Samen met een RockShox Deluxe RT3 demper met Trek RE:aktiv Thru Shaft techniek. Thru Shaft houdt in dat de schacht van de demper, volledig doorloopt in de luchtkamer. Hierdoor voelt de fiets aan de achterzijde zacht, maar met voldoende platform en is eenvoudig in te stellen.E-bike specifiek is de schakelhendel welke ervoor zorgt dat je maar één krans per keer kunt schakelen. Alles wat aan tandwielen beweegt, komt bij Sram GX van de plank. Remmen doe je met Shimano XT remmen. Dikke 203 millimeter grote remschijven ‘rondom’.Rijtest
De reden waarom we de Rail ter beschikking kregen was vooral zodat we onze fotograaf van dienst tijdens fotoshoots ‘in het wild’ makkelijk bepakt met fototas van links naar rechts door het bos kunnen sturen. Niets makkelijker dan met een beetje hulp de berg op, voor het pelotonnetje fotomodellen uit. Zonder jezelf lens te trappen.Als ik Fotokoning Remco zie lachen op de Rail kan ik mezelf niet inhouden om ook een dag of twee met de Rail op pad te gaan. Op trailforks zoek ik naar wat lastige paden. Voor minder dan zwarte trails doen we het niet. Zeker, omdat de Rail met zijn Lyrick en 160 millimeter prima door kan gaan voor een enduro-fiets met hulp.Voor we kunnen dalen moeten we eerst berg op. Het zal geen verrassing zijn dat dit met de Rail een fluitje van een cent is. Klimmen op trails gaat het best in E-mtb modus. De motor houdt zo beter rekening met je trap invloeden, zodat je geen zet meekrijgt wanneer je even een rots op wil hoppen. Ook voelt de motor vloeiender op singletracks. Rijd je een klim op de weg, of schotterpaden met een gelijk stijgingspercentage over langere tijd dan zal Tour modus voor velen ook volstaan. Tenzij je een slechte dag hebt, of gewoonweg zo snel mogelijk boven wilt staan. Dan switch je naar Turbo waarna je op klimmen werkelijk als in een sleeplift omhoog getrokken wordt.Van dat laatste ben ik wel fan. Niet zo zeer, omdat ik lui ben, of een slechte conditie heb. Wel, omdat ik dan die vette trail tweemaal in plaats van een enkele keer kan afdalen. De motor stellen we nog even extra op de proef. Met een oude binnenband maak ik een geïmproviseerde sleepkabel, zodat we met twee personen kunnen genieten van de motorhulp. Handig!Conclusie
De switch van Powerfly naar Rail is een aangename omschakeling. Meer fiets, minder brommer. Simpel gezegd, maar zo voelt het wel. De fiets is lichtvoetiger, makkelijker even om te zetten met het achterwiel en ziet er ook een stuk ‘sneller’ uit. Een short-trail versie is er (nog) niet. Iets wat voor de Benelux markt wellicht interessant kan zijn. Neem je de Rail mee naar het buitenland dan zijn de Lyrick en Deluxe dempers geen overbodige luxe.Trek Rail 9.8€7199,-Meer informatie: trekbikes.com