‘Every road is yours’. Met deze slogan introduceert Merida de Silex. Een fiets om op fietsvakantie te gaan, woon-werk te doen, off road te gaan en ook nog voor snelle ritten met je maatjes. De Silex is een -zoals wij dat noemen-  Gravelbike.

Allerlei smaken

De Silex is er in carbon en in aluminium. De Silex met drie nullen -9000, 7000 en 6000 hebben een CF2 carbon frame en full carbon voorvork. De 700, 600, 400, 300 en 200 hebben een 6066 Lite aluminium frame met full carbon voorvork. Wat zit er op en aan? Het frame is geschikt voor zowel 650B wielen als 700C wielen. Er passen onder andere 2.25 inch Schwalbe banden, 42 mm Conti Contact en 47 mm WTB banden in. Uiteraard alleen schijfremmen, 160 mm schijven, flat mount en 12 mm steekassen voor en achter. De bovenbuis loopt flink af, de staande achtervork loopt onder de zadelpenklem door naar de bovenbuis. Kloeke lasnaden ook. De zadelpen is een 30, 9 mm exemplaar.

Op het frame heel veel nokken: voor spatbordjes en dragers en ook voor vijf (!) bidonhouders. De geometrie van de Silex is een speciale: een lange balhoofdbuis, een lange bovenbuis ook, maar dan wel in combinatie met een zeer korte stuurpen. Daarnaast een vrij flauwe balhoofdhoek en een flinke wielbasis. En doordat je een lange balhoofdhuis hebt kun je de spacers ook thuis laten. Het stuur is een eigen creatie en is een gravelmodel met wijd uitlopende ‘bocht’ en een ‘kleine’ drop. Het resultaat is dat je als rijder behoorlijk rechtop zit. We konden een paar ritten doen op een Silex 700. Stijlvol in metallic black met een vleugje blauw. Ultegra 11-speed met 50/34 voor en 11/34 achter. 1 op 1 dus. De wielset is van Fulcrum en de banden van Maxxis. 35 mm gravelbanden met een ‘semi slick’ profiel. Compleet weegt de fiets, in een maat M, 9,5 kilo.

Koning

Je zit als een koning op een troon. Rechtop dus. Met veel overzicht over wat er voor je gebeurt. De houding lijkt op die op de ‘oude’ Race Lite van Merida, het Performance model uit pakweg 2013. Als je een gravel pad induikt is een beetje overzicht ook wel fijn. Echt fijn is gemalen grind en stenen niet. Dat wil zeggen: je schuift zo weg. De eerste dag dat we er mee reden was het gort droog en dan heb je maar weinig grip met de semi slick bandjes. Daarnaast stonden ze ook erg hard. Wat lucht er uit hielp, maar dan nog misten we ‘noppen’. Als we de Silex in Nederland zouden inzetten zouden we ander rubber kiezen; 35 mm Racing Ralphs bijvoorbeeld. Dag twee was beter; het had de nacht geregend en dat leverde meer grip op. We beschrijven dit zo uitvoerig om aan te geven dat je dan wel een gravelbike kunt hebben, je zult je toch één moeten maken met het terrein waarin je je begeeft. De fiets zelf geeft je veel. Vertrouwen, veel plezier, mooie uitzichten onderweg en door de moderne versnellingsbak – 1 op 1- heb je een groot bereik. De nieuwe Ultegra 8000 loopt ook mooi bij 50 voor en 34 achter ( ehhh…foutje…). Het is geen ‘strassenflitzer’. Bochtjes kun je zeker hard nemen, maar je zult toch met beleid in moeten sturen; de fiets helt eerder wat naar links of rechts dan dat je messcherp het gaatje in kan duiken.

Vlammen

‘Every road is yours’. Yep. Brede banden: check. Schijfremmen: check. Onverwoestbaar: check. Waar zouden wij de Silex inzetten? Silex is trouwens een natuursteen, ook wel bekend als vuursteen. Vlammen! Dat kan de 700. Rechtdoor, gas geven, handjes op de remhendels en niet op of om kijken. Een crosser is die zeker niet; daarvoor is ie -excuses- iets te ‘lomp’. Bospaden kan hij best aan, maar een trektocht in de onverharde Ardennen… niet zijn ding. Een snelle fietsvakantie met bepakking -zie foto. Snel woon-werkverkeer. Een trektocht met een tentje. Gewoon eens van Maastricht naar Amsterdam fietsen (denk: verkeerd rijden, Belgisch asfalt, slecht weer). Dat soort zaken. Ben je niet in voor dit soort tochten dan kun je beter een ander type fiets kopen. De Silex modellen zullen binnenkort te koop zijn. De Silex 700 kost 2299 euro. Er zijn meerdere modellen -zie inleiding- maar voorlopig zullen alleen de 300, 700 en de carbon 7000 verkrijgbaar zijn in de Benelux.