We gaan vier jaar terug in de tijd. Vier renners sprinten in de straten van Ans om de zege in Luik-Bastenaken-Luik. Wout Poels wint. Op een Pinarello Dogma F10. In 2019 kwam vlak vóór de Tour de opvolger van de F10 in beeld. Wij behandelen de Dogma F12 Disc, die eigenlijk afgelopen zondag in La Doyenne had moeten schitteren..

De nieuwe F12 is er vanaf de introductie al meteen met schijven en zonder schijven. De profs zullen waarschijnlijk alleen de versie met direct mount-velgremmen gaan gebruiken, vanwege het gewicht. Daar hebben wij minder mee te maken. De F12: een Carbon Torayca T1100 1K asymmetrisch frame met TiCRTM Total Internal Cable Routing en E-LinkTM (junction Di2). De schijfremversie heeft een 160 millimeter flat mount-aansluiting en er kunnen maximaal 28 millimeter banden worden gemonteerd. Volgens Pinarello is de F12 aerodynamischer dan de F10, vooral door de kabelvoering.

Dogma F12

Optisch lijkt de F12 op de F10; alleen als je goed kijkt zie je dat de boven- en onderbuis wat meer gewelfd zijn dan bij de F10 – daar lopen ze vooral rechtdoor. Of je nu met een geïntegreerde stuurpen en stuur rijdt of met een losse unit, de remleiding en in dit geval de stroomdraad lopen door de speciale spacers het frame in. De spacers tussen balhoofdstel en cockpit zijn deelbaar; dat vergemakkelijkt de zaak enigszins.

De familie Pinarello weet hoe ze fietsen moeten bouwen. Het is een uiterst efficiënte ‘vechtmachine’, heel allround. Niet heel erg stijf of licht, maar je voelt je heel snel op je gemak. Dat komt door het uitgewogen karakter, de klassieke vorm van het stuur en door de nette afmontage. Als klant koop je het frame en laat deze dan naar wens afmonteren. 7,70 kilo met Ultegra Di2 en vrij standaard Fulcrum-wielen.

Pinarello Dogma F12 Disc


Zadel van Most.


Mooi logo! (rechts)Verzonken Di2 junction box. 


Beestenbende! Tiger-pen en Jaguar-stuur, (rechts) met deze twee boutjes zet je de zadelpen vast. 


Een ideale fiets voor in de Ardennen..