Met een OCLV Carbon frame, Carbon Bontrager Kovee-wielen en prettige eigen banden en zadel is deze Supercaliber van hoog niveau. Geen toerfiets. De zitpositie is sportief en het rijgevoel agressief. Waar de BH met de nodige joie de vivre van links naar rechts danst, schiet deze Supercaliber zo strak als een snaar van bocht naar bocht. De beetje eigenaardige geometrie is nodig om de demper in een ‘hardtail’ frame kwijt te kunnen, maar voelt kloppend. Trek mixt een SRAM GX-schakelgroep met Shimano XT-remmen. En vooral die schakelcomponenten mogen voor deze prijs best van een niveau hoger zijn. Ook ontbreekt een dropper post. Trek monteert een 31,6 millimeter zadelpen, zodat er keuze genoeg is wanneer je een upgrade wilt doen.
Lees ook
Getest: Trek Supercaliber. Superraket bedoel je?
21 november 2019 - MTB
“Eerder een uitgebalanceerde hardtail dan een volwaardig geveerde fiets.”Net als de BH heeft ook deze Supercaliber een Fox met Grip-demper. Ook hier monteren we een extra volume-spacer om de fiets in balans te krijgen. Zodoende hoeven we de lockout amper te gebruiken en kan de blik op oneindig richting het topje van de klim. De afstelling van zowel de vork als de demper luistert behoorlijk nauw. De luchtkamer in de demper is klein, een klein verschil in demperdruk is daardoor goed voelbaar. Het loont daarom de moeite om hier de nodige tijd in te steken tot het écht loopt zoals je wenst.De Supercaliber is niet alleen op papier de gulden middenweg, ook in de praktijk blijkt dit zo te zijn. Een hardtail qua gevoel, een fully als het om grip gaat. Wel moet je deze fiets eerder als een uitgebalanceerde hardtail beschouwen dan als een volwaardig volgeveerde fiets. Daarvoor kom je echt tekort op ruwer terrein.
Haast geïntegreerde demper.
Bijna een hardtail. Dus twee bidonhouders.
Brede carbon velgen. Lekker stabiel!