Gravel is stofhappen, zand vreten en ademloos naar andermans stuurkunsten kijken op grillige gravelpaden. Dat kan met een karretje zo kostbaar dat je hem niet in de schuur durft te zetten, maar je kunt net zo goed op pad met een betaalbare gravelracer. Hieronder lees je alles over de Kona Rove LTD, niet al te duur en goed van kwaliteit.
Waar de
Sensa Romagna Gravel je uitdaagt om eens wat verder van de verharde weg af te wijken, geeft deze Kona je een instant vakantiegevoel. Het stalen frame, opgebouwd uit Kona’s eigen CroMo-buizenset is comfortabeler dan je oma’s schommelstoel en geeft het gevoel alsof je zen als een kat op zijn rug over de hobbelheide heen bolt. De fiets is een perfecte mix tussen gravelracer, vakantiefiets en commuter. Tot zover de samenvatting van misschien wel de best verkochte fiets uit het gamma van het Canadese merk. Een fiets die al jaren meedraait in de gravelscene. Want zeg je gravel, dan denk je aan Kona.
Het stalen frame met mooi uitlopende balhoofdbuis en bijbehorend echt kaderplaatje wordt gecombineerd met een volledig carbon vork. Nokjes en ruimte voor talloze bidonhouders zijn aanwezig. Maar binnen de perken. Op de vork is ruimte voor twee grote any cages of gewoon een bidonhouder. Helemaal bikepack-proof dus. Schakelen en remmen gebeurt met een volledige Shimano GRX 810-groepset. Geen gemix en gerommel in de afmontage. De Kona is compleet en klaar om mee het bos in te nemen. Zeker omdat de wielen met WTB-velgen gecombineerd worden met Shimano 105-naven. Degelijkheid voor de marge in dit geval.
Mooi, want met 2599 euro mag deze fiets dan wel 1000 euro duurder zijn dan de Sensa. De fiets rijdt dan ook echt anders. Schakelen voelt hetzelfde. Dat is logisch, GRX voelt overal hetzelfde en zeker wanneer alles nieuw is.
Bijschakelen en vlammen
Vooral de fietservaring, voortkomend uit het frame, maakt hier het verschil. Het stalen frame, gecombineerd met de 650b wielset en 47 millimeter brede WTB Venture-banden geeft het gevoel alsof je aan het fietsen bent met een gyroscoop tussen de benen. Geen gehobbel of onaangenaam gestuiter. Aan de andere kant laat de Rove zich prettig uit zijn kot lokken wanneer je een tandje bijschakelt. Het breed uitlopende stuur nodigt niet uit er eens een flinke snok aan te geven, maar wanneer je maten van leer trekken kan dit vliegende tapijt prima volgen met ‘heavy gravel’ op lichtsnelheid als ultieme wapenfeit.
Zijn er dan geen minpunten aan dit bordeauxrode gevaarte? Toch wel, het WTB-zadel is er eentje uit de categorie ‘snel vervangen’ en een setje lichtere wielen zou het speelse karakter van de fiets een flinke boost geven.
Klassiek om van te smullen!
Pakkend samengevat.
Mooie technische details.
Dit is een artikel uit Fiets 09. Bestel het magazine hier om ook alles te lezen over de Sensa Romagna Gravel, Rose Backroad en Cannondale Topstone Carbon Lefty 1.