De enige Laaglander uit deze test uit Fiets 02 komt van Sensa, een merk dat al sinds jaar en dag bekend staat om zijn prima prijs-kwaliteitverhouding.De Romagna Disc is weliswaar iets duurder dan de andere testfietsen, maar bij deze aluminium instapper valt direct de Shimano 105-groep op. Hiermee onderscheidt de Romagna Disc zich toch wel van zijn concurrenten. Het schakelt allemaal net wat soepeler en accurater dan zijn voordeliger broertje. Daarnaast heb je qua duurzaamheid een streepje voor.Dan de basis van de fiets, het aluminium double butted frame met carbon vork. Wat het laswerk betreft, de lasrupsen tussen de verschillende buizen zijn vrij opvallend aanwezig. Dit moet toch beter kunnen. Gelukkig vallen de lasrupsen door de matzwarte lak met witte decals minder op, maar hierdoor is het ook een vrij anonieme fiets. Eenmaal op de weg kunnen we met de Romagna Disc prima uit de voeten. Het is allesbehalve een lichtgewicht, maar eenmaal op snelheid koers je hier prima mee over de Nederlandse wegen. Ga je de heuvels in, dan ben je met het compact crankstel en het kleinste 32 tands kransje in ieder geval voorbereid, ondanks het gewicht.Zoals bij eigenlijk alle testfietsen lopen de kabels allemaal netjes door de onderbuis, waarna ze bij het bracket hun weg weer naar buiten zoeken. De gemonteerde Schwalbe Lugano II-banden in 28 millimeter zijn een mooie meerwaarde op de Sensa als je van plan bent eens een zandpad of goed liggende gravelstrook mee te pakken. Met wat minder bandenspanning geven de brede bandjes al redelijk wat comfort en grip. Een persoonlijk punt, maar bij veel beginners toch wel een issue, is het vrij smalle Selle San Marco Monza-zadel. In deze categorie racefietsen is een wat breder zadel voor veel mensen toch wel aangenamer. Overall scoort de fiets een dikke voldoende. Weinig bravoure, maar met deze Sensa Romagna Disc haal je gewoon Hollandse degelijkheid in huis.
Aluminium laswerk.
Steekassen.
Erg smal San Marco- zadel.
Getest: Sensa Romagna Disc 105, Hollandse degelijkheid
fietsredactie
15 maart 2021
fietsredactie
15 maart 2021