In het mei-nummer van Fiets test Léon van Bon een Officine Mattio. Hij bezocht daarvoor de fabriek in Italië. De review van de fiets lees je in het
magazine, nu te bestellen zonder verzendkosten. Hieronder zijn reportage van het maakproces.Officine Mattio zit in Cuneo, Piemonte. Giovanni Monge Roffarello is de CEO van het fietsen merk. Het bedrijf wordt bedreven met passie. Het druipt ervan af. Als hij praat over de fietsen of de koers vult de hartstocht de ruimte. Het is erg aangenaam om te zien en het maakt zijn woorden geloofwaardig. Dat “geproduceerd in Italië” belangrijk voor hem is, is nu nog duidelijker. “
Een Ferrari wordt toch ook in Italië gemaakt en niet in China.”
Rondleiding
Ik heb het geluk dat ik een persoonlijke rondleiding krijg en het proces van produceren mag zien. Dat is bijzonder en daarom deze aanvulling op het artikel uit het mei nummer van FIETS Magazine. Stap voor stap zal ik jullie meenemen in het proces. Officine Mattio gebruikt het “tube to tube” (losse buizen) principe bij hun topframes. Dit geeft het voordeel dat je een custom frame op maat kan maken. Daarnaast zijn ze bezig hun eerste monocoque frame (uit 1 stuk).
Eerst even het eindresultaat, de Officine Mattio SLXVan rol tot buis
De verschillende rollen carbonvezel liggen klaar om gesneden te worden. De vezels zijn al voorzien van lijm en de computer gestuurde snijmachine snijdt alle matjes op maat.
Elk stukje frame heeft zijn eigen eigenschappen en er is dus nagedacht over welke carbonvezel en in welke richting het matje moet liggen. Een één dimensionale carbon vezel mat is sterk in maar 1 richting. De lengte richting. Over dwars trek je de mat gemakkelijk uit één. Zo kun je een frame creëren dat stijf is in zijwaartse richting, maar toch comfort heeft.
De matten worden met precisie handmatig in een mal geplaatst. Sommige stukken van het frame 3 lagen en andere 4 lagen. Net hoeveel sterkte het frame op dat punt nodig heeft. Voordat de mal dicht gaat worden de laatste stukjes te veel weggesneden.
Wanneer de mal dicht is, wordt de ballon opgeblazen (8bar). Deze is geplaatst in de buizen en de druk perst de carbonvezels tegen elkaar.
Daarna gaat de buis met de mal en al in de oven. 3 uur op 130 en daarna 180 graden. Als het geheel is afgekoeld, wordt de mal geopend. De matten zijn tot buis gevormd. Er moet nog wel wat afgewerkt worden maar het lijkt al op een buis. Op deze manier wordt elke buis met de hand gemaakt.
Om het geheel samen te voegen worden de buizen in een jig geplaatst. Hier worden de buizen aan elkaar gelijmd maar is het frame zeker nog niet af.
Om het frame de nodige stevigheid te geven worden de overgangen van drie lagen carbon voorzien. Het geheel gaat in een zak en wordt vacuüm gezogen en in de oven geplaatst.
Het frame en de vork zijn bijna klaar om naar de spuiterij te gaan. Hier worden de metalen delen geplaatst in de voor- en achtervork. Met pasta wordt alles super glad afgewerkt.
Ook worden alle overgangen nagekeken en nauwkeurig geschuurd voordat het frame naar de spuiter gaat.
Het frame en de logo’s worden gespoten. Veel frames hebben een groot deel alleen blanke lak om het vakwerk (carbon) beter te kunnen zien.
Elke kleur is mogelijk en zelfs de standaard kleuren van Officine Mattio bestaan vaak uit 4 of 5 “standaard” verfkleuren.
Het frame is klaar. Hij kan opgebouwd worden en naar de klant. Of naar een nieuwsgierige journalist die een review wil schrijven in Fiets Magazine. Mocht je nieuwsgierig zijn, de test is dus te lezen in het
mei-nummer.Meer info over het merk:
officinemattio.comzoekcode: 210591