Zo’n beetje de meestgestelde vraag luidt: hoe maak je een wiel tubeless? Wil je ook je wiel tubeless maken maar heb je geen flauw idee hoe je dat moet doen? Wij leggen in veertien duidelijke stappen uit hoe je dat doet!Stap 1. Check voor je begint
Velgen zijn er in allerlei breedtes, en ook de binnenbreedte van de velg verschilt dus: van 19 tot wel 35 millimeter. Kies tape in de breedte die zo dicht mogelijk bij de binnenbreedte van je velg komt. Twijfel je, kies dan liever iets breder. Is het lint te smal, dan vergroot je de kans op lekkage.Stap 2. Kale wielen
Haal de wielen uit je fiets, haal de banden en binnenbanden eraf en trek het oude velglint eruit. Maak de wielen schoon, gebruik ontvetter of alcohol om het velgbed helemaal vetvrij te krijgen. Het plaklint moet overal goed op de velg aansluiten.Stap 3. Onderlaag
Heb je carbon wielen waar tubeless tape slecht op hecht? Gebruik dan één laag isolatietape om de spaakgaten af te dichten en zo extra oppervlak te creëren waar de tubelesstape op kan hechten.Stap 4. Plakken maar
Begin net voor het ventiel met plakken en zorg dat de tape recht en strak in de velg ligt. Probeer luchtbellen te vermijden. Wanneer de tape strak en goed in de velg wordt aangebracht is één laag voldoende.Stap 5. Prikken
Prik met een kleine schroeven draaier of priem een gaatje in het lint vanuit het ventielgat. Maak het gat niet groter dan nodig. Zo sluit het ventiel straks zo goed mogelijk af.Stap 6. Luchtdicht
Een tubeless ventiel moet je altijd vastzetten met een ringetje. Het beste zijn de zwarte ventielen van Mavic, waar een rubber ringetje onder zit. Gebruik een klein beetje vet of vaseline bij het monteren van het ventiel om het extra goed luchtdicht te maken.Stap 7. Eén kant
Monteer eerst één kant van de band. Begin altijd bij het ventiel en zorg dat de band aan de goede kant van het ventiel ligt.Stap 8. Andere kant
Zorg dat je de vloeistof bij de hand hebt en deze voordien goed geschud hebt. De rubberdeeltjes zakken namelijk naar beneden als de fles in de kast staat. Leg nu de andere kant van de band om de velg. Begin weer bij het ventiel en monteer de band tot ongeveer de laatste 30 centimeter.Stap 9. Niet knoeien
Giet de vloeistof in de resterende opening van de band. Houd de band van de grond, zodat deze mooi bol blijft en de vloeistof niet uit de band loopt. Probeer zo min mogelijk te knoeien. De vloeistof is kostbaar en ook nog eens onhandig om schoon te maken. Monteer hierna het laatste stuk van de band op de velg. Draai hiervoor de velg 180 graden, zodat de vloeistof aan de onderkant blijft en niet uit de band kan lopen.Stap 10. Ventiel demonteren
Je kunt je wielen het makkelijkst tubeless maken als je ventielen hebt waarvan je het binnenventiel eruit kunt schroeven. Hier zijn speciale tooltjes voor, maar dit kan ook gewoon met een tangetje. Zonder dit binnenventiel kun je de banden veel gemakkelijker oppompen.Stap 11. Pompen maar
Met een compressor is de kans van slagen het grootst, doordat je de band het gemakkelijkst gevuld krijgt met lucht. Met een CO2-patroon of een goede fietspomp kan het ook. Dat laatste is het beste voor je conditie. Zorg ervoor dat de band rondom het ventiel goed op de velg aangesloten is en blijf pompen tot de band helemaal gevuld en ‘hard’ is. Wees niet bang als de band een paar keer ‘plopt’.Stap 12. Voorzichtig
Zodra de band dicht is en niet meer aan alle kanten sist, is het tijd om te kijken of hij netjes om de velg ligt. Je wilt je band natuurlijk zo recht mogelijk op de velg hebben. Pomp je banden indien nodig iets harder op, zodat hij zijn weg vindt in het velgbed. Kijk vooraf op de band én de velg tot hoe hard je de boel mag oppompen.Stap 13. Ventiel monteren
Plaats het binnenventiel terug en draai hem goed vast. Gebruik een beetje vet of vaseline om vastzitten te voorkomen.Stap 14. Shake it
Draai en schud het wiel een aantal keer in de rondte om de vloeistof te verdelen en de band volledig luchtdicht te maken. Schrik niet als je band voor de eerste rit weer bijna leeg staat. De vloeistof zakt voor gebruik weer naar beneden en zal pas na één of twee fietstochtjes echt overal in de band getrokken zijn. Daarna blijft de band wél op druk.Extra tips
->> Schud de fles altijd voor gebruik, het zijn de vaste deeltjes onderin de fles die de gaten dichten!
->> Lukt het niet je band op te pompen, schroef dan het binnenste deel uit het ventiel. Zo is het gat groter en kan de lucht sneller in de band. Zit de band eenmaal op de velg, dan schroef je het ventiel weer in elkaar, waarna je de band opnieuw oppompt.
->> Een onwillige band pomp je op met een gaspatroon. Dat gaat zo snel, dat haast iedere band direct op de velg springt. Controleer daarna altijd alsnog de druk met de voetpomp. Ook een compressor biedt uitkomst. Mocht dat nou niet lukken, dan kan een vriendelijke fietsenmaker je altijd nog helpen.
Dit is een artikel uit de Startersgids. Meer lezen over handige dingen zoals het tubeless maken van een wiel? Koop dan hier de gids voor maar €6,95.
Weg met die binnenband! Zo maak je een wiel tubeless
Rob Meeuwessen
7 mei 2021
Rob Meeuwessen
7 mei 2021
Gerelateerd nieuws
Doorfietsen in de herfst met deze onmisbare items en do’s and don’ts
15 oktober 2022 - Fietsaccessoires
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen