Terwijl Mario Cipollini op de social media trots zijn afgetrainde torso toont, zijn de ontwikkelaars bij zijn fietsmerk druk met het bedenken en bouwen van nieuwe modellen. Zoals dit vedergewicht. Het gaat om de Cipollini Dolomia.De productie van Cipollini vindt plaats in het Bosnische dorpje Kotor Varos. Maar dit nieuwste model wordt nog gewoon
in Italië gemaakt. De Dolomia is een volbloed klimfiets met een framegewicht van 790 gram in maat medium. In tegenstelling tot Cipollini’s zoals The One, is bij de Dolomia iedere overbodige toevoeging van materiaal weggelaten. Alles is gericht op gewichtsbesparing. Onze testfiets is daarnaast voorzien van een setje heel lichte wielen met Tune-naven en tubeless Stan’s-velgen. Dit resulteert in een illegaal laag gewicht van 6,7 kilo – en dat is dan ook nog inclusief de SRM- vermogensmeter.Maar gelukkig, met een stel pedalen gemonteerd komt hij toch netjes boven de UCI-limiet van 6,8 kilo uit. Hoe is het rijgedrag van zo’n licht vlieggewicht? Je merkt al snel dat er ergens in de carbon lay-up van het frame concessies zijn gedaan. De bracketstijfheid is op zich nog in orde, maar met name de voorzijde van het frame voelt vrij slap aan. Dit frame is dan ook 300 gram lichter dan het The One-frame.Je ziet tijdens het fietsen de boven- en onderbuis iets bewegen ten opzichte van de balhoofdbuis. Het fraaie Deda Alanera-stuur is juist weer heel stijf, waardoor het verschil met het frame nog nadrukkelijker tot uiting komt. Insturen gaat hierdoor niet heel erg direct en duidelijk. Wat betreft comfort is het wel weer prima toeven op de Dolomia. Op dat vlak ben je met een fiets die niet knalstijf is juist in het voordeel.
Een loeistijve Deda-cockpit.
De wielen zijn opgebouwd met Stan’s-velgen en Tune-naven.
SRM Power-crankstel.
Getest: Cipollini Dolomia, een lichte beauty
Michael Kerkhof
22 juni 2021
Michael Kerkhof
22 juni 2021
Gerelateerd nieuws
Fiets de Podcast #40 met Jasper Schouten | Hoe je balans vindt tussen werken, trainen, koersen en een gezin
23 februari 2023 - Nieuws
De fietsmarkt is behoorlijk in de war, wordt het ooit weer normaal?
20 december 2022 - Fietsonderdelen
Michael Kerkhof
Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.
Meer artikelen van Michael Kerkhof