Ze zijn de grootste en misschien wel bekendste als het op banden aan komt. Michelin kent iedereen. En is het niet van het rubber, dan wel van de sterren, het opgeblazen poppetje of de wegenkaart. Maar waarom is Michelin zo’n kleine speler in de fietswereld?

Al jaren timmeren ze langzaam aan de weg. Zoekend naar de weg terug naar oude tijden. De 26 inch tijden dat iedereen met groene michelin’s wilden rijden. Wildgrippers, Jet’s. Zo maar wat namen van iconische profielen. En ze zijn terug. Al een tijdje. Een jet is weer te koop. Weliswaar nog niet in het groen. Wel in het groen verkrijgbaar zijn de crosstubes. Juist. De tubes die Wout van Aert het goud opleverde in Luxemburg. De hopeloze lekke banden show waar ene MVDP wenend toe zag hoe hij keer op keer zijn tubes kapot stootten op de afvalberg waarop de universiteit van Bieles is gebouwd.

Goed. Genoeg cyclocross en heimwee naar vroeger. Inmiddels is er een hele nieuwe categorie fietsen. Een nieuwe discipline, nieuwe wensen en een hele andere doelgroep. Een doelgroep waar Michelin zich blijkbaar prima in weet te redden. Want na een langzame opmars na de lancering van de Wild Enduro Front/Rear banden een jaar of drie terug zien we meer en meer blauw/gele logo’s opduiken in bikeparken en aan de inschrijftafel. Vaak vanwege de enorme duurzaamheid en lekbestendigheid van de vorig seizoen geïntroduceerde Michelin DH34 en DH22 banden welke we zelf uitgebreid getest hebben.

Nu zijn er de Force En Wild AM2. Een lichtere, meer allround versie van de eerder genoemde DH34 en DH22. We zeggen ‘nu zijn er’. Maar de banden kwamen beschikbaar afgelopen winter. We probeerden ze uit in de Ardennen. In het bikepark waar ook in Europa en op allerlei prachtige enduro paden. Eerst even de specificaties. De wild Enduro AM2 brengt 1075 gram op de weegschaal, de Force AM2 klokt met 1076 gram nagenoeg hetzelfde gewicht. Wat is het verschil tussen beide? De compound en het zeer stevige karkas is bij beide banden gelijk. Wel is het noppenpatroon totaal anders.

Beide banden zijn zowel in 27,5 als 29 inch verkrijgbaar. Zowel in 2,4 als 2,6 inch breedte. Wij testen (en wogen) de 29×2,4 versie van beide modellen.

De Force is geïnspireerd op de DH22 band. Heeft een noppenpatroon met een duidelijke richting en lager uitstekende nopjes dan de Wild. De Force is meer gericht op allround gebruik waarbij klimmen en rolweerstand ook van belang zijn. De grip in bochten is prima doordat de zijnopjes wat meer uitsteken. De Wild heeft een nop die lijkt op de DH34 band. Een grove, ruige band met flinke, meer vierkante noppen. Eveneens is er beduidend meer ruimte tussen de noppen. Rolweerstand is hierdoor flink hoger. Net als grip op ruw terrein en rotsen. De Force voelt qua profiel meer ‘xc’ waar de Wild duidelijk een ‘downhill’ karakter heeft.

Monteren van de banden gaat ‘gemiddeld’. Het kost behoorlijk wat kracht, maar is zeker niet onmogelijk. Al moeten we bij sommige velgen wel even smokkelen met een bandenlichter. De banden luchtdicht maken kost de nodige moeite. De band laat geregeld wat latex vloeien via de zijkant waardoor ze lucht aflaten. Iets wat we ook al hebben ervaren met de voorganger. De Michelin Enduro Front/Rear.

Op de fiets dan. Eerst met de Force. Deze banden zijn vooral gebruikt op zand/bosgrond. Klagen kunnen we niet. De banden rollen beduidend lichter dan sommige concurrenten. En vele malen makkelijker dan de ruim 500 gram (per stuk) zwaardere DH banden. Aan grip hebben we geen gebrek en na duizenden daalmeters lijkt de duurzaamheid ook wel goed te zitten. Ons voorbandje is nog als nieuw. Achter begint de reservetijd wel te lopen. Eenzelfde soort ervaring kunnen we neerpennen voor de Wild AM2. Montage, check. Leeglopen, zeer zeker. Grip? Absoluut. Als voorband wellicht wat fors voor enduro werk rondom de landsgrenzen. In de Alpen wisselen we voor de Force voor een Wild. Het grovere, meer vierkante profiel geeft beduidend meer grip bij insturen. En grip is vertrouwen. Dat willen we!

Als achterband is de Wild perfect. Oke, klimmen gaat trager. Je voelt (en hoort) de noppen simpelweg over het asfalt schuren. Maar eenmaal berg af gaat het zeer degelijk. We rijden geen enkele keer lek. Ondanks dat we duidelijk behoorlijk ferme afdalingen rijden. De band biedt lang weerstand. Al worden de noppen na een dag of twee bikepark snel ronder van vorm.

Michelin is qua product voor all-mountain en DH gebruik helemaal ‘back in the game’. Op XC gebied timmeren ze hard aan de weg met de nieuwe Jet. Welke momenteel wordt ontwikkeld samen met de KMC Orbea ploeg waarbij ook Olympiër Milan Vader fietst. Wellicht willen we binnenkort allemaal weer van die groene bandjes op onze bikes!

Michelin Wild & Force AM2
€50,95 per stuk

michelin.com