Het einde van de velgrem is weer een stapje dichterbij gekomen, als het aan wielenleverancier Zipp ligt tenminste. Voor het komende modeljaar introduceerde de Amerikaanse dochter van SRAM vier nieuwe wielsets in de bovenste NSW-prijscategorie en drie in die daaronder, Firecrest, als aanvulling op hun gamma.

Alles op schijfremmen

De wielsets zijn allemaal puur voor schijfremmen. Bij Zipp staat de ontwikkeling van velgremvelgen al een tijdje stil. De markt vraagt om steeds bredere banden en velgen, omdat comfort steeds belangrijker wordt en omdat dat ook kan met schijfremmen, aldus de Amerikanen. Nieuw is dat alle wielsets ook geschikt zijn voor tubeless.

Daardoor is de vorm van de velgen ook anders dan de huidige generatie schijfremvelgen. Iets breder, zeker in de lage varianten 202 en 303, die een inwendige breedte van 21 mm hebben om zo 28mm banden en breder te kunnen monteren; de minimale breedte die wordt gevraagd door gravelrijders. De hogere velgen, meer geschikt voor traditioneel asfaltgebruik, kennen 19mm als breedte. De breedtes gelden voor zowel de NSW als de Firecrest-lijnen.

Meer aero

Opmerkelijk is wel dat ze bij Zipp, volgens eigen zeggen, hun wielen zo voordelig door de lucht laten snijden dat een wiel met een 28mm band in de huidige versie aerodynamischer is dan die met een 25mm in de vorige. Dat gevoegd bij de lagere bandendruk en het daarbij horende hogere comfort en betere bochtengrip zou een wielset opleveren die het beste van alle werelden verenigt. En the truth be told: tijdens de twee uur durende testrit door de Allgau rondom Friedrichshafen kon ik steeds strakker, beter en sneller door de bochten. De wielen, met de nieuwe bijbehorende Zipp-band (die we later uitgebreider bespreken) geven dat vertrouwen zeker.

650b

Interessant is ook de introductie van een Firecrest-wiel in de 650b maat. Het inzetbereik van deze wielset is tweeledig: aan de ene kant, met een enorm hoge band, zijn de wielen erg interessant voor de wat extremere offroad racefietser. Maar met een ‘gewone’ 25mm band past het wiel in een speciaal voor kleinere mensen ontworpen geometrie. De vrouwelijke professionele wielerploeg Canyon-Sram heeft er met succes mee geëxperimenteerd.