Geen dertien in een dozijn. Dat geldt voor deze drie premium modellen van Europese bodem die we voor Fiets 11 getest hebben. Kleurrijke racers die je niet elke week tegenkomt. Italiaanse passie uit Treviso, Duitse degelijkheid uit Hamburg en – om daarmee direct te beginnen – Nederlandse nuchterheid uit Heerenveen.

Je hebt weleens van die dagen dat je niet vooruit te branden bent. Zware benen, weinig pit, geen motivatie. De snelheid ligt niet al te hoog. Maar gaandeweg begin je wat beter te draaien en krijg je er zowaar weer plezier in. Thuisgekomen blijkt je gemiddelde snelheid eigenlijk helemaal niet zo slecht. Liep die fiets nou zo soepel of bedroog je gevoel je? Dat is wat ons overkwam tijdens de eerste rit op de Kimera Prime.

Koga heeft een enorme historie op het gebied van luxe trekking- en stadsfietsen. Maar ook met racefietsen telt het merk al decennialang mee. Wie herinnert zich niet Peter Winnen op Alpe d’Huez in 1981? Hij schitterde op een Koga FullPro. De Kimera Prime die we vanuit Heerenveen hebben meegekregen is een bijzondere fiets die je niet elke week tegenkomt. Het goudoranje spuitwerk oogt chic en stijlvol. Als je goed kijkt zie je een soort leeuwenkop op de balhoofdbuis. Het moet een chimaera voorstellen, een mythologisch beest dat het midden houdt tussen een leeuw en een draak.

Koga Kimera Prime
De Koga Kimera Prime. 

Technisch is de Kimera Prime wat aan de saaie kant. Hij kent weinig baanbrekende innovaties. De kabels lopen buitenom en het frame is vrij eenvoudig ontworpen. Anderzijds, wat goed is hoef je niet te veranderen, toch? De Kimera gaat heel lekker vooruit. De gemonteerde Zipp 303 S-wielen dragen hier voor een groot deel aan bij. Wat meteen opvalt, is de grote draaicirkel van de fiets. Hij stuurt wat loom. Het is een beetje te vergelijken met het rijden in een grote SUV ten opzichte van een sportauto. Een grote meevaller is het comfort. Na een aantal uren gas geven zit je nog altijd lekker ontspannen te fietsen.

Wat goed is, hoef je niet te veranderen, toch?

Specificaties Koga Kimera Prime:
Pluspunten: lichtlopend, strak gelakt
Minpunten: loom stuurgedrag, kabels buitenom
Prijs: €5499
Frame/voorvork: carbob/carbon
Gewicht: 7,8 kilogram (exclusief pedalen)
Groep: SRAM Force eTap AXS 48/35, 10-33 12 speed 160/160mm
Wielen: Zipp 303 S carbon
Banden: Continental GP5000 28mm
Zadel en -pen: Selle SanMarco Aspide Open/Koga full carbon
Stuur en -pen: Koga Race aluminium/Koga Carnero
Maten: 50, 54, 56, 58, 60 en 63
Website: KOGA.com

Koga Kimera Prime
Stuur en stuurpen: Koga Race aluminium/Koga Carnero

Koga Kimera Prime
Koga Kimera Prime
Een chimaera

Koga Kimera Prime Koga Kimera Prime