Wist je dat zowel Sanne Cant als Mathieu van der Poel ooit op een Zannata heeft gecrost? Wij hebben de Zannata Z30 Disc van ze getest, een mooie (beginners)fiets voor niet heel veel knaken. Lees hier de review!

Nog zo’n Italiaans klinkend merk uit de Lage Landen. Zannata is een klein maar fijn Belgisch merk, dat voor 2022 een leuke collectie heeft. Deze Z30 is de meest betaalbare fiets met schijfremmen uit de racecategorie. Van een afstandje oogt hij een stuk chiquer dan de prijs doet vermoeden. Hij heeft zelfs wel wat weg van een Specialized Tarmac. Niet alleen door die aflopende bovenbuis met lage achtervork, maar ook door dat glimmende zachtblauw met dik aangezette decals. De gladde lasnaden maken het frame extra smooth. Lekker hoor.

Voor bijna 1600 euro krijg je een sierlijk uitgevoerd aluminium frame in combinatie met een nauw aansluitende full carbon voorvork. De (op steentjes nogal rammelende) kabels en leidingen lopen deels binnendoor, de staande en liggende vorken en de boven- en onderbuis zijn oversized en geovaliseerd. Voor en achter heeft de Z30 steekassen, achter vind je ook spatbordnokjes. De keuze voor Deda onderdelen en een Selle Italia-zadel is prima. Je zit gewoon meteen goed op de Z30.

Het is niet meteen een stoplichtsprinter, maar hij rijdt wel heel erg strak – lees: stijf en stabiel. Het frame is gebouwd met een luie endurancegeometrie: gooi er een paar dikke banden met nopjes onder en je kunt er ook mee gravelen – 38 millimeter is de maximale breedte.

Hoe dan ook: ben je van plan om in 2022 je kilometrage serieus op te schroeven, dan is de Z30 een prima keuze. Deze testfiets heeft een 10-speed Shimano Tiagra-groep, voor 300 euro meer heb je er eentje met een net even modernere 11-speed 105 groep.

Zannata Z30 Disc

Specificaties Zannata Z30 Disc

Pluspunten: oogt professioneel, gravelproof
Minpunten: zwaar, kabel rammelt
Prijs: € 1595,-
Frame/voorvork: aluminium/carbon
Gewicht: 9,95 kg (compleet excl. pedalen)
Groep: Shimano Tiagra R4720 2×10, 50/34, 12-28 140/140
Wielen: Rodi Airline Corsa
Banden: Schwalbe Pro One TT 25mm
Zadel en -pen: Selle Italia X3 Flow/Deda
Stuur en -pen: Deda/Deda alu
Maten: XS, S, M, L & XL
Eindcijfer: 7,3
Meer over Zannata vind je hier.

Conclusie: smullen maar

Een jaar of twee geleden zou een racer met een Shimano Tiagra-groep rond de 1000 euro kosten. Door de toevoeging van schijfremmen, de noodzaak tot het aanpassen van frames en de voortdurende materiaalschaarste zorgen ervoor dat de prijzen zijn gestegen. Dat zie je ook bij concurrenten als Sensa, Giant en Trek bijvoorbeeld. En dat dwingt je als producent om creatief om te gaan bij de afmontage (zo heeft de Massini een FSA-crank). Maar dat laat niet onverlet dat je bij fietsen in deze prijsklasse heel veel waar voor je geld krijgt.

Natuurlijk zijn er verbeterpunten. Zo zijn de wielen niet tubeless ready, en hoewel ze netjes opgebouwd zijn, zijn de onderdelen niet echt verfijnd. Bij het stuur lopen de kabels buitenlangs. Binnendoor oogt strakker, maar voor deze prijs kan dat eenvoudigweg niet. Niet erg, want als je begint, wil je je fiets nog wel eens aanpassen, dat gaat met deze onderdelen een stuk sneller. Licht is een aluminium racer met schijven en Tiagra niet. Schakelen gaat prima. Of je een kransje mist als je geen 11 speed hebt? Niet echt. In vergelijking met een 105 11-28-cassette mis je bij de 10-speed Tiagra 12-28 van de Z30 alleen de ‘11’. De Massini-cassette heeft een 10-speed 11-28, daar mis je misschien een kransje tussen de 21 en 28.

Het goede nieuws: een 10-speed cassette heb je al voor drie tientjes, de bijbehorende ketting voor twee tientjes. Mooi, dan blijft er nog genoeg geld over voor een nieuwe helm of een paar schoenen. En dan is het: pedalen monteren en trainen met je maatjes. Die veel te laat zijn. Waar blijven ze nou? Sta je daar, met je gloednieuwe fiets…