Twee voormalige wereldtoppers die gezamenlijk een fietsmerk beginnen: dat is bijzonder en interessant. Maar is het ook een garantie voor een wereldfiets?
Aurum is het fietsmerk van Ivan Basso en Alberto Contador. De twee waren verschillende jaren ploeggenoten, maar op andere momenten streden zij om dezelfde prijzen. Persoonlijk heb ik Ivan altijd een interessante renner gevonden. Ik kende hem niet echt uit het peloton, maar hij leek mij bescheiden en zelfs een beetje introvert. Alberto was flamboyanter. Ik vond die kleine springveer een fantastische renner om te zien. Fietsen lijkt zo makkelijk als je naar hem kijkt. Het gevecht met Armstrong toen ze beiden bij Astana reden was legendarisch.
Zowel Basso als Contador heeft grote rondes op zijn palmares, en een paar schandvlekken op het blazoen. Beiden zaten een dopingschorsing uit, maar kwamen daarna genadeloos sterk terug. In 2015, het laatste jaar van zijn carrière, trad Basso op als meesterknecht van Contador tijdens de Giro, die de Spanjaard won. Het was het begin van een vriendschap die leidde tot een bijzonder zakelijk avontuur, genaamd Aurum.
Aurum Magma
Twee voormalige wereldtoppers die de koppen bij elkaar steken om fietsen te ontwikkelen. Dat moet wel iets moois opleveren, zou je denken. De naam toont in ieder geval ambitie: Aurum is Latijn voor goud. Op het moment dat ik de test doe is er nog maar één fiets: de Magma – een nieuw model wordt binnenkort gelanceerd. De Magma moet licht, stijf en comfortabel zijn, de drie criteria waar iedere fietsfabrikant aan wil voldoen. Of dat zo is, gaan we straks zien.
Hij oogt in ieder geval mooi. Zijn hoog aangezette achtervork is klassiek, maar het frame ziet er verder modern en strak uit. De vloeiende lijnen en nette afwerking geven de fiets een chique uitstraling. Het rubbertje dat de zadelpenklem afsluit, sluit perfect aan en blijft keurig op z’n plek zitten. Dit lijkt onbelangrijk, maar het is voor mij een teken dat over elk detail is nagedacht.
Het mes snijdt aan twee kanten
‘Mijn’ Aurum Magma is uitgevoerd met SRAM Red eTap AXS en Zipp 303-wielen. Het draadloze schakelsysteem geef de fiets een extra cleane look. Niet alleen door het ontbreken van kabels, maar ook door de moderne uitstraling van de groepset. Neem alleen al die ketting met ‘platte’ bovenkant. Op het voorwiel zit een schijfrem van 160 millimeter, achter 140 millimeter. Dit geeft een mooie verdeling van de remkracht en een prima controle over de fiets. De remkabels lopen niet geheel binnendoor. Ze zijn heel even zichtbaar, vanaf het stuur tot de plek waar ze via het balhoofd het frame ingaan – om er bij de remhoeven weer uit te komen. Fietsenmakers zullen blij zijn met deze oplossing, want met volledig geïntegreerde kabels is het een hele opgave om alleen al je stuur lager te zetten. Dat ging hier dus heel gemakkelijk. Is dit bedacht als een bewuste praktische oplossing? Het is in ieder geval opvallend dat Aurum ingaat tegen de heersende norm van volledig geïntegreerde kabels.
De rest van de afmontage is gedaan met Zipp-componenten. Om de beste performance te garanderen is mijn test-Magma uitgevoerd met Zipp 303-tubewielen. Minstens zo bijzonder zijn de maten van de gemonteerde tubes: 22 millimeter achter en 25 millimeter voor. Ook dat gaat in tegen een moderne trend. Ik snap op zich het idee wel: de twee ex-profs willen mij als reviewer het juiste racy gevoel meegeven. Maar gelijmde tubes zijn natuurlijk superonhandig en daarbij: jullie als consumenten zullen er niet mee rijden. Als je de Aurum Magma SRAM Red AXS bestelt op de website, zitten er namelijk tubeless ready Zipp 404-wielen onder, uitgevoerd met Vittoria Corsa 25c-draadbanden. Dat is een stuk meer van deze tijd en een stuk gemakkelijker als je lek rijdt. Mijn ervaring op de Magma met tubes zal dus anders kunnen zijn dan op de versie zoals Aurum hem via de website verkoopt. De fiets wordt verder geleverd met twintig eigen Aurumonderdelen, waaronder steekassen, balhoofddeksels, vorkexpander, derailleurhangers en meer.
De Aurum Magma is trouwens al te bewonderen in het profpeloton. De ProTeam-ploeg Eolo-Kometa is het opleidingsteam van Trek-Segafredo en wordt mede gesponsord door de Fundación Alberto Contador. Ploegleider is Ivan Basso, dus dat het team op een Aurum rijdt, is niet zo vreemd. Het mes snijdt aan twee kanten voor de grote bazen: allereerst wordt hun fiets op topniveau getest. Dat zorgt voor goede feedback, waar Aurum alleen maar beter van wordt. Aan de andere kant heeft Eolo-Kometa het fantastisch gedaan, met als hoogtepunt de ongelooflijke overwinning van Lorenzo Fortunato op de Monte Zoncolan tijdens de Giro. En dat genereert weer aandacht en wie weet ook betere verkoopcijfers.
Rechtdoor bollen, rechtsaf knallen
De Aurum Magma staat klaar voor een eerste rit. Het matzwarte frame met zilveren decals straalt klasse uit. En als ik op de fiets spring, voelt het gelijk goed. Als een echte racer, licht en wendbaar: daar houd ik van. Ik rij een stuk door Limburg en pak natuurlijk een paar heuveltjes mee. Na een bocht zet ik vol aan. Elke watt lijkt te resulteren in snelheid. En ook in de bochten doet de fiets precies wat ik wil. Van oudsher houd ik van goed handelbare fietsen met een ietwat nerveuze geometrie. Ze moeten bollen op het rechte eind en knallen door de bochten. Nou, dat is aan de Aurum wel toevertrouwd. Ook in bochtige afdalingen gedraagt hij zich zoals ik wil. De Magma voelt vertrouwd en stijf genoeg. Comfort is voor mij persoonlijk minder van belang. Toch moet ik zeggen dat de Aurum best comfortabel aanvoelt. Ik kan me voorstellen dat dit met twee 25 of 28 millimeter-banden alleen maar toeneemt.
Ik trek op het volgende klimmetje nog even door. De benen verzuren al snel. Ligt aan mij hoor, de conditie is gewoon niet optimaal. Maar wow, de fiets rijdt echt goed. Zijn stuurgedrag is heerlijk en de fiets voelt als een high-end racer. Als je de verhalen mag geloven, hebben de twee oud-profs de fiets zelf heel veel in de praktijk getest. Dat heeft dus heel goed uitgepakt wat betreft de rijeigenschappen. En de aerodynamica? Daarover is weinig tot niets te vinden. Er zijn geen verhalen over windtunneltesten of iets dergelijks. Maar in de praktijk voelt het allemaal lekker snel aan. De fiets bolt heerlijk en op vlakke, rechte stukken is het gevoel relaxed en goed. Hij wil vooruit en graag snel een beetje. Als ik thuis kom, heb ik dan ook een grote glimlach op mijn gezicht. Ondanks de kou heb ik serieus genoten. En geen lekke band, wel zo fijn!
Al met al komt Aurum met stip binnen in de hoogste regionen van de fietshitlijsten
Over het geheel genomen vind ik dat Ivan Basso en Alberto Contador een mooi product hebben neergezet. De Aurum Magma voelt als een klassefiets. Hij weegt 7,1 kilogram zonder pedalen en dat is prima. Het framegewicht van 807 gram (in maat 54) is niet schokkend of baanbrekend, maar gewoon prima. De fiets rijdt heerlijk en oogt chique. Of de tubes daadwerkelijk een groot verschil hebben gemaakt qua rijervaring? Ik denk persoonlijk van niet. De tubeless banden van tegenwoordig zijn ook erg goed, de verschillen met tubes zijn zo klein dat je ze niet echt meer voelt. Maar dat zou ik alleen fatsoenlijk kunnen beoordelen als ik de twee setups achter elkaar zou uitproberen.
En wat moet het dan kosten? Voor 10.900 euro heb je de Aurum Magma met SRAM Red eTap AXS-groep en Zipp 404-wielen (dus niet de geteste 303-tubes). Dat is een flink bedrag, dat evenwel aansluit bij de prijzen die de grote merken tegenwoordig hanteren voor hun topmodellen. Er zijn ook andere uitvoeringen van de Magma: zo is er een Shimano Ultegra Di2-versie met Mavic-wielen voor 7.500 euro. Al met al komt Aurum met stip binnen in de hoogste regionen van de fietshitlijsten. Het begin is dus veelbelovend. Ik ben heel benieuwd waar het merk over vijf jaar staat.
Specificaties Aurum Magma SRAM Red AXS:
Pluspunten: snel, reactief, eigenwijs
Minpunten: zien wij daar een stukje remkabel?
Prijs € 10.900,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,1 kg (excl.pedalen)
Groep: SRAM Red eTap AXS 12-speed, 48/35, 10-28
Wielen: Zipp 404 NSW
Banden: Vittoria Corsa 25c
Zadel/zadelpen: Prologo Scratch M5/Zipp SL Speed 20mm offset
Stuur/stuurpen: Zipp SL70 Ergo/Zipp SL Speed
Maten: 50, 52, 54, 56, 58, 61
Meer informatie vind je hier.