Twee weken terug waren we op bezoek bij het Belgische Lazer om kennis te maken met hun nieuwe techniek KinetiCore, waarmee ze fietshelmen nog veiliger maken. Zoals dat tegenwoordig gaat kregen we een embargodatum mee en vandaag mogen we vertellen over de hoed en de rand.
Simpel en slim tegelijk
Iedereen kent MIPS tegenwoordig wel. De plastic toevoeging aan helmen die zorgt dat de impact bij rotationele krachten sterk afneemt. Dat vermindert de kans op hersenschade bij een val enorm, zo bleek uit objectieve testen door de universiteit van Virginia die al jaren toonaangevend is in het testen van de veiligheid van helmen.
Tot zover de voordelen van MIPS. Nadelen zijn er ook. Het voegt gewicht toe, het vermindert de ventilatie en nog meer plastic is milieutechnisch ook niet heel fijn. Lazer komt nu met een andere oplossing die zo simpel is dat het bijna niet te geloven is dat niemand dit eerder heeft bedacht. Beetje het paperclip of punaise idee.
Minder is meer
Wat hebben ze dan gedaan? Gewoon strategisch wat schuim weggehaald uit de helm, waardoor er kreukelzones ontstaan. Bij een val bewegen die blokken die hierdoor ontstaan zijn mee en kunnen zelfs afbreken. Daarmee wordt de energie van de impact afgevoerd. Uit de testen in Virginia blijkt dat deze techniek dezelfde maximale 5 sterren waardering haalt als andere systemen als bijvoorbeeld MIPS. De voordelen zijn duidelijk, minder plastic, betere ventilatie en een lager gewicht.
Gemaakt voor Wout van Aert
Op termijn worden alle helmen van Lazer uitgerust met deze techniek. Als je goed hebt opgelet, heb je Wout van Aert al met de helm gezien. Hij is dan ook bedacht met Wout in gedachten. Bij Lazer zijn ze erg trots op de prestaties van Wout, en terecht. Bij binnenkomst in het Lazerpand in Mechelen loop je dan ook direct tegen een fraaie tekening van de Belgische superman aan. De nieuwe helmen moesten dus aero zijn, goed ventileren, en bovenal optimale veiligheid bieden.
Kijkje in de keuken
Naast de KinetiCore techniek zitten er nog meer nieuwigheden in de nieuwe modellen. Zo is er aan de voorkant een slimme ruimte tussen de padding en de schaal, waardoor er nog makkelijker lucht de helm in kan. Daar heeft Lazer sowieso veel aandacht aan besteed. Ze hebben dan ook hun eigen windtunneltje speciaal voor helmen. Daarbij hebben ze een paskop vol met temperatuursensoren, waardoor ze heel precies kunnen meten hoe goed iedere helm ventileert.
In het lab staat ook een installatie waarmee een crash te simuleren is. Vanaf hoogte laten ze hier de helm op een aambeeld stuiteren, waarbij alle krachten gemeten kunnen worden. Geen half werk!
Achterop de helmen zit een soort rubberen loopbandje waarmee je de maat van de helm kunt instellen. Daarmee is hij ook met handschoenen aan makkelijk te bedienen. Wil je hem even snel iets strakker zetten omdat je bijvoorbeeld je petje er niet onder draagt, dan is dat een fluitje van een cent.
Dan is er ook nog gedacht aan de ‘brilgarage’, aan de zijkant van de helm zijn uitsparingen met anti-slip waardoor je je fietsbril makkelijk op de voorkant van je helm kunt zetten zonder dat deze eraf valt.
Wat ook nog leuk om te zien was, is de mal met lijnen. Die wordt gebruikt om de vervorming goed in beeld te krijgen. Zo kunnen de designers goed bepalen hoe de stickers -die natuurlijk op een vlak vel binnenkomen- uiteindelijk op de ronde helm terecht komen en toch de juiste vormen volgen.
Bijpassend lampje
Lazer heeft ook aan de zichtbaarheid gedacht. Ze hebben een opklikbaar ledlampje ontwikkeld dat je met een simpele draaibeweging achterop kunt bevestigen, de Lazer Universal LED noemen ze die. Past op alle helmen met het KinetiCore systeem.
Modellen en prijzen
Vooralsnog zijn er 6 nieuwe modellen met KinetiCore systeem. De Vento (€269,99) en Strada (€109,99) voor op de weg en de Jackal (€189,99) voor de MTB. Daarnaast nog een model voor op de e-bike en twee kinderhelmen.
Meer info: lazersport.com