Vredestein zet de Aventura in de markt als gravelband. Stop als mountainbiker niet meteen met lezen bij het woord gravelband. Zeker niet als je een droogweer band zoekt om razendsnel door het bos te knallen.
Eerst de technische details. De geteste 27,5 inch, 2.0 inch brede band is gebouwd op een karkas van 120 TPI (draden per inch) en voorzien van Vredesteins ‘TriComp’ rubbertechnologie. Dit houdt in dat er drie rubbersoorten zijn gebruikt voor verschillende onderdelen van de band in een poging de band zo optimaal mogelijk te laten presteren. Soepel waar de band soepel moet zijn en slijtvast waar dat nodig is. De band weegt 585 gram en dat is een mooi gewicht voor een stevig geconstrueerde band. Volgens de fabrikant moet er tussen de 2 en 4,5 bar in de band. Op internet kost een setje Aventura’s rond de € 90,-.
Er zijn ook twee 28 inch varianten van de gravelband te koop in de breedtes 38 en 44 millimeter. Die zijn met respectievelijk 440 en 490 gram (fabrieksopgave) wat lichter en de prijs ligt rond de € 40,-.
Praktijk
(Tubeless) monteren gaat eenvoudig. Plop erop, vullen met sealant, even schudden en klaar. De volgende dag nog een keertje napompen en daarna nooit meer problemen. 4000 Kilometer zitten er momenteel op. 3000 kilometer om van Nederland naar de Algarve in Portugal te fietsen over een mix van verharde en onverharde wegen. Daarna dik 1000 kilometer over ruige trails in het Portugese binnenland.
In droge omstandigheden en op nat asfalt vind ik de Aventura een topper! Op droge gravel en zandwegen rolt het middenvlak als een dolle. De voor een gravelband stevige breedte van 2 inch (in werkelijkheid zelfs nog een paar millimeter meer) en de extra hoogte die daar bij hoort, geeft de band duidelijk meer comfort dan zijn smallere 28 inch broertjes. In bochten neemt de grip langzaam toe naarmate de band zijn noppen op de schouder meer moet gebruiken. Nooit heb ik het gevoel gehad de controle te verliezen door een onverwachte reactie van de band. Stuurfoutjes kwamen altijd van ondergetekende. De band is absoluut niet geschikt in modderige omstandigheden. Dat vermoeden kreeg ik al bij de eerste blik op het profiel. Een rij-test was al bijna niet meer nodig. De noppen op het loopvlak zijn niet al te hoog en staan dicht op elkaar. Dat zorgt voor een lage rolweerstand op asfalt en gravelpaden en lopen bij modder meteen vol. De dubbele rij noppen aan de zijkant zijn er voor grip in de bochten.
Vredestein zet op de band dat je hem moet oppompen tot ten minste 2 bar. Op asfalt of gladde gravelpaden een prima waarde. Zelfs wat meer kan dan geen kwaad. Op de ruige onverharde trails liet ik wat lucht uit de band om uit te proberen wat er dan gebeurt. Nou, de grip neemt toe, terwijl de lekbestendigheid er niet onder lijdt en de band niet doorslaat tot op de velg. Zo’n 1,7 bar vind ik de beste waarde. Na 4000 kilometer is de band nog in een prima staat. Best een prestatie want hij heeft stevig op zijn donder gekregen. In de praktijk kwam het old skool mountainbiken rijgevoel bij me terug. Wat mij betreft is de band prima geschikt voor een mountainbike tijdens snelle tochten door de Nederlandse en Belgische bossen. Dat geldt vast en zeker ook voor de 28 inch varianten. Want met een snelle hardtail kun je ook lekker gravelen.
Enne, het heeft niets met de kwaliteit van de band te maken, maar deze dikke 2.0 banden staan wel heel stoer in mijn gravelbike. Het oog wil tenslotte ook wat.
Meer info: https://www.vredestein.nl/bicycle/tyre-finder/tyres/product/3/1808-aventura